Crosby, Stills & Nash
The Mamas & the Papas

Old Friends - Live On Stage - Simon & Garfunkel (2004)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

The real kings of convenience

Endelig et album som gir oss muligheten til å oppleve Tom & Jerry på scenen.

22. januar 1967 var sikkert en iskald vinterkveld i New York City. Menneskene hutret vel raskt gatelangs, mens dårlige nyheter fra Vietnam og Midt-Østen dominerte avisene de holdt inntil duffelcoatene sine. Noen av menneskene på gaten hadde likevel et lunt smil om ansiktet, mens de nynnet på en vise, for de kom fra Philarmonic Hall som hadde vært fullstappet denne spesielle kvelden. Det hadde vært en varm og intim opplevelse, en slik kveld da man kunne glemme alt som foregår utenfor døren en stakket stund. De hadde sett byens egne sønner Simon & Garfunkel opptre. Det hadde vært en seanse langt unna syrerock, gatebråk, krig og annen uhumske som ellers preget verden. En svært vakker kveld hadde det faktisk vært.

Merkelig nok ga ikke Simon & Garfunkel ut noe live-album i løpet av karrieren (som varte fra 1964-1970), så det var på høy tid at vi som ikke kunne stille i New York på den tiden også får oppleve hvordan det var. Som vanlig opptrådde de helt alene, men det var også mer enn nok. Paul Simons sterke viser og lyriske tekster, Garfunkels harmoniske vokal, og en enslig gitar holdt til å skape en fyldig og varm atmosfære. Paul Simon har i motsetning til Garfunkel gjort mye bra etter tiden de tilbragte sammen, men han har ikke klart å tangere den tidløse stemningen de skapte, og i 1967 var de på høyden av sin karriere. De spiller selvsikkert og trygt hele veien, og kommuniserer godt med publikum.

Live From New York City, 1967 innholder ingen store overraskelser, men består av et meget solid sett låter. Opptaket er gjort før Bookends (1968) og suksessen Bridge Over Troubled Water (1970), men nesten alle deres mest kjente låter opp til disse er med her. Sound of Silence, Homeward Bound, Richard Cory, Wednesday Morning, 3 A.M., Hazy Shade of Winter og I Am a Rock fremføres krystallklart - og det med en lyd som fører oss nesten til første rad i Lincoln Center (som forventet når Columbia/Legacy står bak utgivelsen). Jeg har ikke hørt A Church Is Burning og You Don't Know Where Your Interest Lies tidligere, men det behøver ikke bety at de aldri har vært utgitt før. Det er likefullt blant de mer anonyme sporene her, og hvis jeg hadde hatt et ord med i laget så kunne disse med glede vært byttet ut med Scarborough Fair og April Come She Will, men det er også den eneste innsigelsen jeg finner til låtutvalget.

Dette er ikke platen for de helt store enkeltstående øyeblikk, men som dokumentasjon på den lune stemningen Simon & Garfunkel klarte å skape på en scene er den et uovertruffent valg, vel verd å ha i tillegg til deres mer gjennomproduserte studioalbum.