We Are the Champions
Pieces
Eye Conqueror

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Daft soundtrack

Traurige 70-talls låter i følge med middelalderdrama på film.

Det finnes tre grunner til å kjøpe en skive som denne. Enten er man filmafficionado, og må ha alt i tilknytningen til en favorittfilm, man må ha alle platene en favorittartist opptrer på eller man har sett filmen og bare må ha "den låta" som var med i filmen. Dermed er det potensielt kjøpende publikum svært lite. Allikevel spys det ut samlere av denne typen, og hovedhensikten er å promotere den enkelte filmen. At man tjener noe særlig penger på en slik utgivelse har jeg vanskelig for å tro. Riktignok er de billige å sette sammen, men det må koste temmelig mye i royalties å ferdigstille disse skivene. For undertegnede, som anmelder noen av disse skivene, er bonusen at jeg kommer borti ukjente artister som har bra låter. Det er allikevel stort sett langhalm på disse filmsamlingene.

Filmen A Knight's Tale er et middelalderdrama i regi av norskættede Brian Helgeland. Smukkasen Heath Ledger spiller taktekkersønnen som fekter seg frem til ridderstaus. Det er gjort til kjente låter utført av kjente artster, til musikk som er laget i løpet av de siste 30 årene. Det finnes mange flotte og fengende låter her. War sin låt Low Rider (som kun er med på plata) og David Bowies Golden Years er gamle godbiter. Mer pussig er Trains versjon av Led Zeppelins Ramble On. En totalt unødvendig innspilling. Skal du lage en coverversjon trenger du ikke å etterligne originalen mest mulig, og et utrenet øre vil kanskje tro det er Zeppelin. Robbie Williams gjør noe lignende med sin versjon av Queen-låta We Are the Champions. De som MÅ ha alt av denne mannen må også ha denne skiva, den finnes visstnok kun her. Vi andre trenger ikke høre den mer.

Carter Burwell står oppført som komponist. Han er kun representert med ett spor. Dette musikkstykket er det eneste som minner om "tradisjonell" filmmusikk, men det er lagt på reallyd fra filmen slik at noe musikkstykke i den forstand er det ikke snakk om.

Noen helhetlig ide er det vanskelig å finne ved denne samleren. Det måtte i tilfelle være et slags konkurransemotiv som går igjen i de forskjellige låtene. Dermed ender man opp med en samling ok låter fra de siste 30-35 årene. Sikkert greit å ha som lydspor på en lang biltur, men heller ikke mer.