Bevel

Able Bodies - Spokane (2002)
Measurement - Spokane (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Eine Kleine Porchmusik

Når syrinene blomstrer i Spokane kommer musikken strømmende ut fra soverommet til Rick Alverson.

Rettighetene til låtene på The Proud Graduates tilhører The Day In Bed Music. Det er et ganske treffende navn, ikke bare fordi Spokane høres ut som de ligger i senga når de spiller, platen egner seg svært godt som dynekos en uggen regntung dag man ikke ønsker å fjese verden

Listen over molefonkne amerikanske gitarmelankolikere begynner å bli ganske lang, og det blir stadig mer komplisert å skille mellom gull og gråstein innen denne genren. Men det er alltid plass for flere, så ønsk Rick Alverson endelig velkommen inn i det ypperste selskap, sammen med relativt likesinnede herrer som Mark Kozelek, Will Oldham, Michael Krassner, Kurt Wagner og Bill Callahan.

Alverson har en lang karriere bak seg som frontfigur i Drunk (Tableside Manners fra 1999 bør være en må-ha start for nykommere), men det ser ut til at han nå vier seg kun til Spokane, og dette er deres andre utgivelse. Rent konkret innebærer skiftet en mindre omgangskrets enn dusinstore Drunk, men resultatmessig har det ikke så mye å si. Det synges og spilles fortsatt lavt, hovedsakelig akustisk og langsomt, og de få menneskene som omgir ham kommer stort sett fra moderbandet. Det nye bandnavnet er dessuten mer kledelig, til tross for at det ligger en prærieavstand unna hjemstedet i Virgina. Kanskje en far-fetched link, men den halvstore byen i østlige Washington blir gjerne kalt Syrin-byen (Lilac City), en blomst som avhengig av fargen symboliserer ungdommelig uskyld, anstendighet, renhet og ydmykhet. Noe av den samme duften sprer i hvert fall The Proud Graduates.

Platen kan nemlig med glede benyttes utenfor soverommet. Den rolige, varme stemningen som disse åtte fredelige visene skaper, er som skapt til en veranda, en langsom solnedgang eller rundt leirbålet. Da vil tankene kunne flyte uforstyrret en stund. I tillegg til multi-instrumentalist Alverson og hans dunkle vokal, bærer låtene størst preg av Karl Runges strykere, enten han bruker fiolin eller cello og Courtney Bowles vakre stemme. Innslag av klokkespill og vibes bidrar ytterligere til et noe rustikk preg på denne tidløse platen.

"On the porch, it's five p.m...." åpner tittelkuttet, om paret som er ferdig med skolegangen, og er på vei inn i det ukjente. Alverson kan dette med å skisserer opp bruddstykker av en fortelling og skape bilder ut av knappe setninger som lytteren kan gripe fatt i og spinne videre på. Tekstene er gjerne sentrert rundt temaer som savn og tomhet, og spiller mye på barndom/ungdom og voksne relasjoner. Den melankolske stemningen av ung uskyld fremstilles effektfullt på instrumentalen Other Rooms, der opptak av lykkelige barnestemmer og latter blandes inn i musikken til den ensomme tilskuer. Det er ingen låter her som kvalifiserer til hitstatus, det er det hele platen som gjør. Tiden går fort i behagelig selskap, og det rundes av med The Workweek, "fire timer senere": "Nine p.m. and the boys scatter like wounded men...".

I platehylla finner Spokane naturlige naboer i nærheten av Smog, Songs:Ohia, Sophia og Spain. Det er ikke akkurat livets glade vandrere, dette her, men de sprer likevel en varme og glede som få andre klarer.

The Poor Graduates burde vært tilgjengelig i helsekostavdelingen, som helbredende sedativ med øyeblikkelig virkning.