Explosions in the Sky
Tied + Tickled Trio

Noumena - The Drift (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Vellykket mellomstasjon

Seks vinylspor er nå samlet på denne platen, blant annet remikser av Kieran Hebden og Sybarite.

groove omtalte The Drifts debutplate Noumena som "spaca dub møter klubbjazza post-rock" og kastet en solid femmer etter den i 2005. Referansene lå løst, og det var ikke vanskelig å henvise til både post-rock (Tortoise, Mogwai), dub, jazz (særlig Miles rundt In a Silent Way) og ambient. Ekte fusion med andre ord. Noumena har stått seg bra den, og i påvente av en oppfølger kommer her en samler med diverse vinylsnacks:

Ceiling Sky består av seks låter, hver på cirka 10 minutter, hentet fra debutsingelen Streets/Nozomi, to spor fra vinylutgaven til Noumena, samt to remikser av Kieran Hebden (Four Tet) og Xian Hakwins (Sybarite). Mye gammelt materiale altså, men her samlet for første gang på en CD som dermed blir å regne som ny for de fleste.

Debutsingelen Streets/Nozomi, innspilt i desember 2004, gir klare føringer for bandets senere virksomhet og står her som de aller mest verdifulle på platen. Streets presenterer oss for den utadvendte, "dansbare" siden av bandet; funky, svett og tettpakket jazzrock der harde gitarer smeltes sammen med følsomt trompetspill. Nozomi viser bandets mørkere egenskaper; dvelende og atmosfærisk tegner denne musikken storslagne bilder med detaljert penn.

Tittelsporet på debutplaten ble av en eller annen grunn utelatt, muligens på grunn av tiden (13 minutter), men her står både den og For Grace and Stars seg som repeterende og langsomt utviklende låter som kanskje kan være noe å vanskelig bryne seg på. De avdekker i hvert fall bandets fremste utfordring: å skape tilstrekkelig med spenning og utvikling når låtene strekker seg over timinuttersmerket. Av og til er musikk som bare fyller et lite tomrom i hjernen akkurat det man trenger, og det er en stilfull eleganse over The Drift som her kommer til sin fulle rett.

California-bandet har overlatt to av sine låter for en liten overhaling til et par nære musikalske slektninger (utgitt som rmxs, 2007). Kieran Hebden har lang erfaring med den type jobbing, senest med Sunburned Hand of the Man, og han tar her for seg Gardening, Not Architecture, det flotte åpningssporet på Noumena. Hebden gir den et strammere uttrykk og mer tettpakket beat, med et snev av elektronisk dissonans som fungerer helt fint. Han vender blikket litt bort fra 70-tallets fusion og behandler låten med moderne briller. Sybarite mikser Invisible Cities, kanskje det beste sporet på Noumena, og har gitt den et mer klaustrofobisk, innestengt uttrykk. Ikke revolusjonerende på noe vis, men en hederlig tolkning.

The Drift kler låter som strekker seg mer ut i tid enn det en vanlig plate kan tillate. De har en så innarbeidet og solid grunnstamme at det kunne vært artig å hørt dem i par med enda friere blåsere i fremtiden; hva med Ken Vandermark eller Robert Mazurek? Ceiling Sky er uansett en gledelig påminnelse om dette bandets eksistens og et sikkert kjøp inntil oppfølgeren til Noumena slippes våren 2008.

Bob Dylan - Modern Times

(Columbia)

Dylans 44. studioalbum er et lekent møte med musikkhistorien og et apokalyptisk møte med de moderne mennesker.