If I Told You, You Were Beautiful - Minor Majority (2002)
Reasons to Hang Around - Minor Majority (2006)
Either Way I Think You Know - Minor Majority (2009)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Major Minor Majority

Up For You & I er Minor Majority på sitt mørkeste, mest totale – og beste hittil.

If I Told You, You Were Beautiful fra 2002 viste ikke bare at Pål Angelskår er en av landets mest produktive låtskrivere, men også en av landets desidert beste. Han skaper naken, men varm akustisk gitarpop som smyger seg inn under huden din. De såre og melankolske melodiene har han tatt med seg videre til bandets tredje skive, Up For You & I. Karen Jo Fields bidrar nå, som alltid, med sin forførende silkemyke stemme, og det er jo alltid like hyggelig. Denne gangen får hun også selskap av Stine Kobbeltvedt fra Furia.

Minor Maority har økt fra to til fem faste medlemmer, og det høres også på skiva. Bandet har fått et mye tyngre preg enn forrige gang. I tillegg er dette en mørkere plate enn forgjengerne. Men gåsehuden lar ikke vente på seg av den grunn, for allerede i åpningssporet må man bare gi tapt for melankoliens krefter. Pål Angelskår og Karen Jo Fields fremstår som et rent radarpar, slik de alltid har gjort. Bare denne gangen i en litt fornyet innpakning. På flere måter kanskje nærmere Angelskårs andre band Reverend Lovejoy, som for bare få måneder tidligere leverte flotte Way Past Sorry. Fra første spor hører vi at Minor Majority har fått en mye mer total sound. Det er klassiske melankolske låter, som føles som lette kjølige regndråper mot ansiktet når det er varmt. Take It In er et godt eksempel på at deres mørkere dreining, bare hør på den neddempede basslinjen som innleder den. Også inni låten, under Skaugs bratsj i suggererende duett med Jon Arild Stiengs gitar, som bare presser deg til å lukke øynene og lene deg tilbake og nyte. Up For You & I er som skapt for alle oss som alltid er på jakt etter naken melankoli å fortape seg i. Minor Majority har nesten gitt en ny dimensjon til dette med denne skiva. Og hvem kan la være å bli glad i stemmen til Karen Jo Fields? Jeg bare spør.

Up For You & I har evnen til å sette en helt ut av spill fra første låt. Minor Majority har gitt ut sitt beste album til nå. Her viser de også at de har evnen og viljen til å fornye seg selv, noe som gir bandet ytterligere tidløshet og særpreg. Up For You & I starter det norske musikkåret 2004 på en så imponerende måte man knapt kunne håpe på forhånd. Det finnes rett og slett ikke én svak låt på denne skiva.

En av årets beste skiver er alt kommet - allerede i januar!