[capsule review in English available]

I Hated You
Some Days
Life Is Alright

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

The December When

Framtiden til Stavangerscenen. Tja, kunne vel vært verre.

Stavangerlabelen Checkpoint Charlie Audio Productions (CCAP) leverer her den første EPen i en serie som skal åpne folks øyne for Stavanger-rocken. Fire band som er relativt nye står i kø for å bli oppdaget av et større publikum.

Først i køen er Mayflies. Bandet er allerede tatt ut som ett av tre band til Zoomturnéen 2004, sammen med Silence the Foe og The Beautiful People. Erik Salvesen heter sjefen her, og altså en av de fire musikknerdene i Mayflies. Mayflies betyr, som Ephemera, døgnflue. Vestlendingene er tydeligvis fascinert av disse insektene. Disse døgnfluene gir oss i alle fall låten Be Free (It's Well Deserved), og hva kan man egentlig si om et band etter å ha hørt én låt? Vel, det åpenbare er at Mayflies spiller fengende poprock. Salvesen synger på lik måte som en annen Stavangerborger, Morten Abel, og får Mayflies til å høre ut som en litt mer rocka versjon av Abel.

Leif Harald Flikkeid, her under navnet Trim Solo, er ikke noe ferskt navn i Stavangerrocken heller. Tidligere medlem i bandet Not From America, men nå altså på egne ben. Trim Solo skal bety noe sånt som "finn ut selv hva du må gjøre for å holde deg mentalt frisk". Flikkeid har skrevet en god og melodiøs låt i I Hated You, og det gjenstår bare å se om debutskiva Your Nemesis Is Out Living It Up inneholder flere låter som denne. Ikke så verst lovende.

Så Larsie, som med unntak av navnet er den som vekker interessen min sterkest. Den amerikanskinspirerte countryrocken han spiller, sammen med teft for en god låt, gjør Lars Arne Lindland til en spennende singer/songwriter som kan ha mye i gjære i framtiden. Vanskelig å si noe ut over det etter å ha hørt kun en låt, men en noenlunde følelse får man jo, og den er ikke så verst.

Marble Arch, eller kjæresteparet Knut Jonas Sellevold og Linn Carin Dirdal, er et noe mer spesielt prosjekt. Det i seg selv er jo aldri negativt, men det Marble Arch leverer med Life Is Alright er rett og slett totalt uinteressant. Refrenget låner de fra Beatles (Obladi Oblada), men med en egen vri som gjør mer vondt enn godt. Men på den andre siden så gir også låten inntrykk av at de er et band som tør å gå nye veier, og kanskje eksperimentere litt. Så vi får bare håpe at Life Is Alright er en misvisende låt for et eventuelt album.

CCAP byr på forskjellige varer her, og kvaliteten er varierende. Marble Arch fremstår som et interessant prosjekt, selv om låten ikke helt holder mål. Når de i tillegg voldtar 'Life Goes On' i refrenget, hjelper ikke det på. Gladrockbandet Mayflies er nok de som har størst muligheter for kommersielt gjennombrudd. I Hated You er en fengende låt, som setter Trim Solo i godt lys. Jeg har tro på at Larsie en gang kan levere et bra album, hvis han kan vise til flere låter som Some Days. Check#1 er i grunn et greit innblikk i hva CCAP og Stavanger har å by på.

Det skal godt gjøres at du liker alle her, men det er rart om du ikke finner NOE du liker, heller. Stavanger har et stykke igjen før de kan finne på å kalle seg noe sånt som Stavanger Rock City, men dette er et bra forsøk.

Ed Harcourt - From Every Sphere

(Heavenly)

I'm aware that I'm speaking but the words come out wrong, So I'll put it across in a simple song.