cover

Hit The Floor

Breakestra

CD (2005) - Ubiquity

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Hip-Hop

Stiler:
Funk / Soul / Rap

Spor:
Stand Up
Got To Let Me Know
Hiding
Burgundy Blues
Don't Need a Dance
Sunny Delight
At the End of the Day
Recognize
Keep On Playin'
See Sawing
Family Rap
How Do You Really Feel?
Show and Prove
Hit The Floor

Referanser:
James Brown
The Quantic Soul Orchestra
The New Mastersounds
Lefties Soul Connection
George Clinton
Sun Ra and his Myth Science Arkestra

Vis flere data

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


Samples, anyone?

Funk-kollektiv slapper et slag for nu-funken.

Greit, det finnes en plate der ute med en del funklåter, faktisk veldig gode funklåter. Hit the Floor er en av disse.

Noen ganger er historien om selve bandet vel så interessant som musikken de spiller. Dette er så absolutt tilfelle med Breakestra. Allikevel har det meste de har gitt ut fått store deler av funk og hiphop-miljøet til å gå mann av huse i vill begeistring. Grunnen til denne begeistringen er beats, breakbeats eller rettere sagt Breakestrabeats, og for å forstå dette må historien om funkfenomenet Breakestra fortelles:

Det er ikke å se bort fra at Miles Tackett kunne legge funky downbeats på eneren før han kunne gå. Gjennom faren Freddie Tackett (Little Feat) ble unggutten introdusert for rytmer og grooves fra band som Steely Dan, Meters og Neville Brothers. Etter hvert som han vokste opp utviklet han seg til et musikalsk multitalent som behersket sang, gitar, bass og cello, samtidig som hans forkjærlighet for funk vokste seg inn i ryggmargen. Miles ble i sin ungdom spesielt fascinert av hvordan hiphop-DJ'er holdt funken i live ved å sample og remikse breakbeats fra gamle funk-bautaer som Kool and the Gang og James Brown.

På midten av nittitallet var han fast inventar på Los Angeles-klubben the Underground Cafés ukentlige funkaftener hvor alt fra beatbox-entusiaster og breakdansere til MC's og DJ'er kom sammen for å spinne plater og jamme. Som musiker fikk Tackett ideen om å starte et husband for å prøve å gjenskape de legendariske rytmene, uten hjelp av turntables og samples.

I samarbeid med hiphop'eren Mixmaster Wolf, samt en stadig voksende og varierende besetning, så konseptbandet Breakestra dagens lys. Navnet er en kombinasjon av ordene "Breaks" og "Orchestra", noe som igjen er en henvisning til den eksentriske jazzkomponisten Sun Ra sitt Arkestra, som i likhet med Breakestra kombinerte funk med en moderne stilart for å skape en ny.

Etter et tiår med flere EP-utgivelser og større samlinger med coverlåter og hiphop-samples i liveform er Hit the Floor den første fullengderen med utelukkende egenprodusert materiale. Det er ikke så vanskelig å få assosiasjoner til George Clinton og Parliament/Funkadelic når en ser på Breakestra som konsept. Til tross for at en mengde musikere deltar på live-gigs og innspillinger består bandet i grunn bare av grunnleggeren Miles Tackett og tidligere nevnte Mixmaster Wolf.

Men der George Clinton & Co beveger seg i funkens noe mer eksperimentelle sfærer, holder Breakestra seg på trygg og opptråkket grunn. De eneste låtene som stikker seg ut er den lettere psykedeliske How Do You Really Feel? og raplåta Family Rap, hvor vestkystrapperene Chali 2na og Soup (Jurrasic 5) teamer opp med Double K (People Under the Stairs) i en rapbattle-aktig oppvisning akkompagnert av bandet som serverer forrykende tight og drivende funkmusikk.

Instrumentalteknisk holder Breakestra et usedvanlig høyt nivå og det er ikke å komme bort i fra at dette er virkelig fengende saker! Miles Tackett sier selv i intervjuer at poenget er å forsøke å gjengi atmosfæren og stemningen ved en live-gig. Og det er som liveband i et trangt lokale hvor alle danser på bordene at Breakestras styrke ligger for oss vanlige dødelige.

Som tidligere nevnt har utgivelsene deres blitt omfavnet og lovprist og da i første rekke av hiphop-DJ'er ettersom samtlige av låtene er rene gullgruver for sampling. Det blir litt som å få en dobbeltpepret pepperkake; en liveutgave av en allerede samplet breakbeat som kan remixes på nytt!

Breakestra spiller på Voss under Ekstremsportveko 2008 og det gjenstår å se hvem som dukker opp i besetningen - og om de lever opp til forventningene.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


The Watch - Vacuum

(Lizard)

Førsteklasses progrock som svinger fra det skjønneste og mest henrivende vakre til de mørkeste og mest skremmende understrømmene i følelsesregisteret.

Flere:

Magnolia Electric Co. - Trials & Errors
North Mississippi Allstars - 51 Phantom