Under Pressure

Archers of Loaf

Bring on the snakes - Crooked Fingers (2001)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Go, banjo, go!

Med banjoen parat i nevene skal Crooked Fingers erobre verden og nedkjempe gamle helter.

Eric Bachmanns (fra Archers of Loaf) soloprosjekt Crooked Fingers er nå ute med en ganske så fornøyelig liten sak, nemlig EPen Reservoir Songs. Dette er en femspors samling med coverlåter som Crooked Fingers definitivt setter sitt eget preg på.

Den åpner med Kris Kristoffersens Sunday Morning Coming Down. Crooked Fingers' versjon er neddempet og forsiktig arrangert, med diskrete trommer, en rolig gitar og et par strykere som du bare så vidt hører. Oppå dette finner vi Eric Bachmanns karakteristiske ru stemme. Om denne versjonen er bedre enn originalen kan vel diskuteres, men Bachmann har satt en tydelig signatur på låten, og det er etter min mening noe av poenget med coverlåter.

Johnny Cash' Solitary Man er EPens andre spor, og versjonen vi finner her er en virkelig perle. Også denne er mer forsiktig arrangert enn originalversjonen. I Crooked Fingers' utgave av sangen er en banjo det primære melodibærende elementet. Låten åpner kun med denne banjoen, pluss en ekstremt tilbaketrukket perkusjon. Utover i sangen fylles det på med blant annet euphonium, litt samplet bakgrunnsstøy og noe mer perkusjon. På tross av en etter hvert ganske heftig instrumentering framstår Solitary Man som veldig forsiktig og tilbakelent. Med den drivende banjoen i Crooked Fingers' tolkning av låten må jeg innrømme at jeg nå er usikker på hvilken jeg liker best av originalen og denne versjonen.

Tredjesporet er When U Were Mine av Prince. Her må jeg bare bøye meg i støvet og tilstå at jeg ikke kjenner originallåten godt nok. Men med min generelle kjennskap til Prince vil jeg tro at Crooked Fingers' versjon avviker sterkt fra hvordan Prince opprinnelig framførte den. Også her er banjo det melodibærende elementet. Utover den er det kun en cello med her, pluss en usedvanlig flott koring fra Wade Rittenberry. Også dette er en strålende låt, uavhengig av hvordan originalen høres ut. Men dersom den er bare halvparten så bra som Crooked Fingers' framføring av When U Were Mine, så må jeg kanskje revurdere mitt forhold til Prince.

Neste spor ut er Bruce Springsteens The River. Her tråkker Crooked Fingers litt mer til i arrangementet, med både bass, trommer, bakgrunnsstøy, strykere, lap steel og banjo. Allikevel er dette strengt tatt en veldig forsiktig låt som nærmest får Springsteens original til å høres ut som heavy metal! Dette er definitivt et flott og annerledes arrangement enn hva vi finner på originalen, og også her må jeg berømme Wade Rittenberry for en nesten utenomjordisk vakker koring.

Platens avslutningsspor, og nedtur, kommer med låten Under Pressure som David Bowie og Queen gjorde kjent på tidlig 80-tall. Her synes jeg ikke Crooked Fingers lykkes i å gi melodien sitt eget særpreg i tilstrekkelig grad, og versjonen her framstår som litt tannløs og uinspirert. Muligens skyldes det at Crooked Fingers rett og slett er bedre på å formidle melankolsk musikk, eller kanskje melodien er for positiv for Bachmann & co? Her er jeg uansett ikke i tvil om at originallåten går coverversjonen en høy gang.

Reservoir Songs EP har blitt en spennende og interessant liten samling med coverlåter fra Crooked Fingers. Særlig er de sporene hvor de har latt banjoen få en sentral plass flotte. Det eneste triste med denne utgivelsen er at dessverre er det ikke like høy kvalitet på det materialet som bandet har skrevet selv på sine tidligere utgivelser. Det må jo være litt betenkelig for herr Bachmann.

Salvatore - Tempo

(Racing Junior)

En platepreiker biter seg selv i halen mens han kiles på kroppens mest edle steder.