No Easy Way Out

Black Sabbath

The Osbourne Family Album - Diverse artister & Ozzy Osbourne (2002)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Meet the Osbourne

TV-annonsert Ozzy-samler med noen underlige mangler og litt for få høydepunkter.

Ozzy Osbourne har vel aldri opplevd en skikkelig salgsmessig nedtur siden det første Black Sabbath-albumet i 1970. Der hvor andre av heavy metalens gamle gubber har måttet nøye seg med soloutgivelser på små selskaper og turnering på klubber for å glede noen få hundre svorne fans spredt utover verden, har Osbourne vært en av den tyngre rockens halvguder helt siden starten. De siste årene har ikke plateutgivelsene vært så mange, men ved hjelp av gjenforening med gamlebandet, egen festival og ikke minst egen TV-serie er denne mannen dyrket av en større del av verdens befolkning enn noensinne. Hva passer vel da bedre en å se tilbake på høydepunktene, og samtidig melke oppmerksomheten for noen kroner til?

Når man gir ei samleplate tittelen The Essential gir dette inntrykk av at dette er det viktigste. Sagt med andre ord: Det du trenger for å gjøre deg kjent med artisten. Det som først overrasker med The Essential Ozzy Osbourne er at låtene fra et av hans mestselgende album, The Ultimate Sin, er utelatt. Denne skiva fra 1986 oppnådde topp-10 plasseringer på albumlistene på begge sider av Atlanteren. I tillegg inneholdt den en av hans største singelsuksesser, Shot In the Dark. Noen forklaring gis ikke, og utelatelsen blir dermed stående som en underlig svakhet ved denne karriereoppsummeringen. Noen vil kanskje også savne duetten Close My Eyes Forever med Lita Ford, men den har aldri vært med på noen Osbourne-skive.

Det man får her er et helt greit bilde av Ozzy og hans ulike backingband. Fra Randy Rhoads-perioden, gjennom Jake E. Lee-tida til de siste femten årene med Zakk Wylde. Nå er det selvsagt også andre enn gitaristene som har satt preg på Ozzy. Flere medlemmer har bidratt med låtskriving gjennom årenes løp. Spesielt bassisten Bob Daisley var en viktig våpendrager i mange år.

Flere av låtene har vært singelhits. Bark At the Moon, So Tired, No More Tears, Mama I'm Coming Home og Perry Mason har alle besøkt hitlistene. I tillegg er både Gets Me Through og Dreamer fra sisteskiva med. Sistnevnte må være Osbournes forsøk på å skrive sin egen Imagine. De med mer enn overfladisk kjennskap til Ozzy vil kunne se at klassikere og livefavoritter som Crazy Train, Mr. Crowley, Suicide Solution og Goodbye to Romance er inkluderte.

Det er moro å høre låter man headbanga til i ungdommen, og balladene er like søte i dag som den gang. Problemet er de låtene man ikke har et like sterkt og nostalgisk forhold til. Denne halvdelen av skiva er stort sett litt daff. Jeg tror min tidvis svake hukommelse har lurt meg til å tro at Ozzy var en mer spennende artist på 80- og 90-tallet enn han faktisk var. På sitt kjedeligste nærmer det seg halvplatt stadionrock uten merkbart mye futt.

Likevel er det mange nok hyggelige gjenhør til at en dobbel CD til enkel pris kan være verdt investeringen. Det kan for enkelte føles som en overdose, men det går alltid an å skippe dersom behovet melder seg. En oppsummering av godt over 20 år med denne mannen kunne vært gjort noe mer gjennomført, men musikken er uansett som den er. Man får like det eller la være.

Julie Nystad
2003-08-27Kongen.

På ett sett kan jeg være enig med annmelderen i det han sier at det er kanskje noen flere låter som hører med i den livsviktige dosen iallefall jeg må ha hver dag av Ozzy. Jeg savner også slagere som 'Shot in the Dark', Believer', 'Junkie', War Pigs', 'Bloodbath in Paradise', Devils Daughter', 'S.A.T.O.' og 'Little dolls', men det er jo måte på hvor mange spor en CD kan inneholde. Etter min mening er 'Essential Ozzy Osbourne' en helt genial CD, og Ozzy er fortsatt kongen som han alltid har vært.

Simen Lønning
2003-09-30Guden

En glimrende samling, men er enig at det er sanger som mangler. Problemet er at jeg ikke synes at man kan fjerne noen av sangene, så da får Ozzy heller komme ut med en 3CD-samling neste gang;) Han var guden, er guden, og forblir guden av heavy metal. Ingen bedre...
PS: Ozzy har "slettet" The ultimate sin albumet. Vet ikke helt hvorfor, men enten så var det pga problemer med de han lagde det med, eller så var det pga han ikke liker albumet. Synd, mange bra sanger der.

Ken Michael
2003-10-18Heavy Metal King, forever..

Ozzy er fortsatt best.. Sangene hans på dette albumet er jo helt geniale. Men jeg liker å ha de på orginal-cdene. Siden Ozzy forlot bandet Black Sabbath, har han jo kommet med supre sanger. Jeg liker jo alle, men det er jo enhver sin smak. Han var jo både låtskriver og sanger i Black Sabbath, så de er jo bra. Gitarsoloene er helt rå. Ramler bort i drømmeverden bare jeg hører på sangene hans. Ozzy som er min beste artist, forever, er genial, jeg blir irritert om folk kommer å sier at det er bare dritmusikk han eller bandet hans spiller, men det er jo forskjellige smaker vi har, men fint om de kunne holde det for seg selv! -Du Simen Lønning, Ozzy har ikke slettet albumet "The Ultimate Sin", han har bare dårlige minner fra dette av en eller annen grunn, sier han i en av intervjuene. Til alle Ozzy fan: Gå inn på www.ozzyhead.com eller www.ozzy.com for å finne ut ting om han eller bandet (Black Sabbath). Jeg gleder meg noe helt sinnsykt til Ozzy-konserten, går bare rundt og venter. Om det er en eller annen som har en billett til salgs, ta kontakt på nr. 95119670. Fikk bare tak i en når jeg skulle bestille. Sku ta med dama også skjønner dere.

En Skiggelig *_Ozzy_* Hilsen ifra Ken Michael Jensen.

ruben
2003-11-05Ozzy Osbourne

Ozzy Osbourne er blitt stueren. Ozzyen, som egentlig heter John, har latt seg filme 24 timer i døgnet av MTV for dokusåpen The Osbournes. I tillegg har den tidligere opprøreren blant annet spist frokost med president Bush.

Blofeld - Emperors of Rock
2003-11-06Ozzy, Ozzy, Ozzy...

Ozzy var alltid best solo. På 80-talet kom endelig stemma hans til sin rett, og dette er en glimrende samling med noe av det beste han har gjort. Desverre må eg seie meg litt misnøgd med ein del av remixane som er blitt gjort av låtane her, men det er likevel ikkje store forskjellen. 'Shot in The Dark' er ein av favoritt Ozzy-låtane mine, og det var trist at den ikkje vart inkludert. Men det har seg desverre slik at Ozzy fornekter denne låten litt, då han forklarte i eit intervju at han synest den låten er ein rein "sell-out" pop-låt, noko eg må seie meg litt uenig i. Gitar-delane er jo rimelig rå og det er for så vidt sjølve låten også, men det er uansett slik han ser på den, og han tjener vel meir no på å profilere seg som 'The Godfather og Heavy Metal', og då passar kanskje ikkje denne praktfulle låten inn så godt. Men eg vil heller anbefale for "nye" fans å heller sjekke ut eit heilt Ozzy-album, slik som 'Bark At The Moon' eller 'The Ultimate Sin', for eg synest låtane kjem meir til sin rett da, og låter bedre.

Torgeir Waldemar: Natta, tankane og morgondagen

Den brenn min santen denne plata, den brenn seg fast...

Torgeir Waldemar - Torgeir Waldemar