The Lapse
Stereolab

Hocus Pocus - Enon (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Hipt, uten å bevege andre enn avisredaksjoner.

Cafemusikk med lav promille, men med litt småsexy vokal.

I mitt første møte med Enon avviste jeg det som en litt fargeløst oppkok av amerikansk indiepop. Jeg så verken potensialet for at bandet kunne bringe noe nytt til egen platesamling eller bli blåst opp som det neste store av musikkritikere.

Jeg må visst ha sovet i timen, for sistnevnte profeti har slått til så det holder. Med et fargerikt omslag og passe snedig crossover-pop har platen High Society blitt trykt hardt til brystet av folk med know-how i avis- og nettredaksjoner rundt omkring. Singelen In This City er hentet fra denne andreplaten til Enon, og jeg tror nå jeg skjønner grepet som har gjort bandet mer interessant. Hovedmann John Schmersal har nemlig hentet inn ny vokal i form av Toko Yasuda. Hun er kjent fra The Lapse, der hun la sin småsexy og naive vokal til bandets interessante og stakkato popmusikk.

Men når noen nå forteller meg at Enon er den nye vinen, er jeg ikke enig. Yasuda tilfører riktignok noe nytt til Enon, men instrumentene til Schmersal leverer kald og småkjedelig vare. Trommemaskiner, bass og myke 80-talls synther er beholdningen på In This City, uten at det blir særlig fengende eller nyskapende. Litt kynisk går det an å hevde at Schmersal har skapt musikk som faller rett inn i en pool av hva som blir betegnet som hipt i våre dager. Remixene på albumet er derfor, ikke særlig overraskende, lite å hoppe i stolen for. Sammen med singelutgaven kvalifiserer ikke dette høyere enn som musikalsk tapet i caféer for økonomisk, om ikke kulturelt, bemidlede personer.

Diverse artister - I Love Techno: 10 Years - The Classics

(N.E.W.S.)

Trippel CD som oppsummerer 10 år med glimrende hard, monoton klubbtechno. Det kan jo bare ikke bli feil.