Lagwagon
Screeching Weasel
Descendents

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Haraball på Huntington Beach

Californiapunk kan, som alltid, kjennes igjen før første vers er i gang.

Det er snart 20 år siden langspillerdebuten til The Vandals. På nye Hollywood Potato Chip høres de på ingen måte ut som gamle menn. Skiva er full av frisk og ungdommelig punk. Låtene er fengende og tøffe, samt hakket vassere enn Blink 182 og Good Charlotte (som selger i bøtter og spann for tida). Bandet plasserer seg altså trygt innenfor rammene av Californiapunken.

Dagens utgave av Vandals har holdt sammen siden slutten av 80-tallet. Dersom du har en variert rockesamling er det stor mulighet for at du allerede eier skiver med trommis Josh Freese. Han har nemlig også banka skinn i Suicidal Tendencies, Infectious Grooves og A Perfect Circle. Han har også hjulpet Paul Westerberg, Chris Cornell, Juliana Hatfield og Guns N Roses med rytmene. De andre gutta har i mye større grad vært trofaste mot solpunkmisjonen sin.

Coveren av Queens Don't Stop Me Now er artig og fungerer godt sammen med de selvkomponerte låtene. Hele veien er det snakk om adrenalinfylt gladrock med høyt tempo og mer enn et glimt i øyet. Soundet er røft, hardt og holder seg alltid på et par armlengders avstand fra den jevne MTV-poppunken. Manimal, I Guess I'll Take You Back og My Special Moment flørter litt med nevnte formel, men klarer seg fint unna de store fellene. Designed By Satan er en annen låt som sitter godt. Christian Or Canadian handler om at kvasirock ofte er en av delene. I Am Crushed er skivas lengste låt og kanskje også den beste. Med sine fire minutter og enkle poprefreng sjarmerer den i hvert fall denne anmelderen. Det utitulerte bonuskuttet er derimot helt OK gatepunk av den gamle skolen.

Hollywood Potato Chip er ei humørfylt, men litt ensformig punkskive. Hovedkomponist Warren Fitzgerald lykkes i varierende grad med å lage catchy og viltre popgranater pakket inn i øs og riff. Et Snuff, Screaching Weasel eller NOFX i storform er hakket sikrere leverandører av denne type rock. Likevel kommer Vandals ganske godt ut av det på sin nye skive. De balanserer greit mellom rask, rå punk og morsomme innfall.

Dizzee Rascal - Showtime

(XL)

19-åring fra London hamler opp med hip hop-storheter på begge sider av dammen. Big up!