Machine Head
Meshuggah
Gorilla Biscuits

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Raised Fist to the sky

Kan det være nødvendig å være så sint? Tydeligvis, mener svenskene.

Raised Fist er beinhard hardcore fra Sverige. Metalliske riff, forbanna vokal og en innstilling fra helvete. I tillegg kunne man kanskje forvente låter ned mot minuttet. Neida, disse gutta opererer ofte med omtrent normal låtlengde (godt over tre minutter) til tross for at tempoet er høyt, tidvis svært høyt. Man må ha både styrke og kondis for å gjennomføre noe slikt.

Tekstene er relativt enkle og rett-fram. Inneholdet består ofte av betraktninger rundt hardcore, media og generell misnøye med samfunnssituasjonen. Låter som Another Day og Disable Me fokuserer derimot på mellommenneskelige problemer. Ordet og begrepet "dedication" virker svært sentralt for bandet da det dukker opp i flere låter. Tittelsporet er en slags hyllest og takk til fansen.

Raised Fist har klart å få til et massivt og tett sound. De starta visstnok som et old school hardcore band, som etter hvert begynte å innlemme metallelementer. Noe som er tydelig også på Dedication. Gitarene er i skarp konkurranse med hva en del svært langhåra band bedriver. Det låter tøft fra første til siste riff. Fremføringen er så intens at man kan bli litt sliten etter 35 minutter. Jeg har ingen problemer med å se at dette fungerer live.

Skiva blir fort ensformig, spesielt fordi det er lagt mer vekt på mektige gitarvegger enn gjennomtrengende låter. Stemmen til Alle (Alexander) kan også bli litt ensformig. De kunne kanskje ha tjent på å stoppe opp for å tenke seg om litt oftere. Både under låtskriving, innspilling og fremføring.

Dedication er et tøft album som ville gjort seg enda bedre med noe større spenn og variasjon i låtmaterialet. Det er fullspekket med vrede og tempo. Raised Fist er kanskje akkurat det du trenger for få ut aggresjon og frustrasjon. De kan dermed fungere perfekt dersom du trenger å få utløp for voldsomme og innestengte følelser. På en søndag morra er Dedication derimot helt ubrukelig, men det er vel også meninga.