cover

Stories Under Nails

Ben Weaver

CD (2004) - Fargo / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Americana / Countryrock / Folk / Singer/songwriter

Spor:
Grieve All You Want
Voice In the Wilderness
Old Mission
Sway With Me
John Martin
Cold House
Like a Wound
40 Watt Bulb
Handed Down
Old Mule
Broken By 2
Ragged Words

Referanser:
Townes Van Zandt
Tom Waits
Johnny Dowd
Bob Dylan

Vis flere data

Se også:
Hollerin' At a Woodpecker - Ben Weaver (2003)
Blueslivinghollerin' - Ben Weaver (2006)
Paper Sky - Ben Weaver (2007)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Voice In the Wilderness

Det er litt av en oppgave å følge opp Hollerin' at a Woodpecker.

Ben Weaver er en produktiv kar. Her er allerede oppfølgeren til Hollerin' At a Woodpecker, og selv om det knapt har gått et år siden forrige gang, er Stories Under Nails et kjærkomment bekjentskap. Fra backporch-stemningen på Hollerin' går turen nå ned i låven. Det er mørkere, seigere og mer ettertenksomt. Fela har blitt hengt på veggen og munnspillet er lagt i skuffen til fordel for steel gitar, orgel, banjo, trommer og annen perkusjon (som for eksempel postkasse!). Denne gangen har Weaver tatt turen til alt-country hovedstaden Minneapolis, Minnesota. Her har han kommet sammen med ex-Bellwethers gitarist Jimmy Peterson og trommeslager Mick Wirtz, og i studioet til produsent Mike Whisti har de skapt dette mørke mesterverket. Whisti gjorde også underverker på Bellwethers Home Late (2002).

Som låtskriver kan Ben Weaver minne mye om Townes Van Zandt. Det er ikke et lite talent den godeste Weaver bærer på. Han er nemlig ikke eldre enn 24 år, men det virker som han har sett og opplevd det meste. I stedet for det enkle folk-, country- og blues-kompet på Hollerin At a Woodpecker høres han nå ut som en skakkjørt blanding av Tom Waits og Steve Earle. Stories Under Nails er full av mørke skildringer og fortellinger om livet på landsbygda i Amerika. Mange av Weavers figurer og historier kunne like gjerne vært dratt rett ut fra Faulkner og Steinbecks verker.

På åpningssporet Grieve All You Want høres Ben Weaver ut som han har valset rett ned fra Appalachene med banjoen i hånden og livets tunge bør på skuldrene: "These days there is more behind us than there is ahead, we've grown old like the trees, I'm taller than when I was a kid. The road ain't always been clear, but like most things in life, the pleasure comes with the pursuit..."

Men det er ikke før på andre sporet Voice In the Wilderness man skjønner hvor bra Stories Under Nails egentlig er. Weaver synger sårt og vakkert, og bruken av orgel på denne låten er utrolig nydelig. Det hele får en tidløs kvalitet. "You can hold a match to my love and it will always burn. In your arms I can make any two words rhyme. Crying my god this is a strange place and these are strange times..."

Det blir med en gang mørkere når Voice in the Wilderness svinner hen: "The paint cracked walls let in a little light. From the world next door where a husband beats his wife..." Synges det på bekmørke Sway With Me, en både skranglete og småskummel country-blues låt som igjen beviser at Weaver har et godt håndlag med ord og melodier.

På den merkelige fortellingen John Martin melder Tom Waits feelingen seg for alvor. Weaver snakker seg igjennom hele låten kompet av skranglete trommer og rusten gitar. Låten handler om om bonden John Martin som drar til byen for å kjøpe kjolestoff til sin kone. I byen blir han frastjålet alt han eier av en ung gategutt:
"Fate seemed to be paper thin, and the lord's will seemed to be miles away. An honest face can hide the devil's horns just as simple as a blind man can get led down the wrong road..."

40 Watt Bulb er nok en dunkel og skrudd låt med skeiv perkusjon og orgel. Noen vil nok mene at Weaver maler fanden på veggen bare for syns skyld, men jeg tror han beskriver verden slik han ser den. For de av oss som ikke lever med hodet begravet nede i sanden kan vi vel egentlig si oss enige i at verden ikke alltid er et trivelig sted å leve. "A black cat up and crossed my path, reminds me I'm one day closer to my last..."

Handed Down er så personlig og sår at jeg er sikker på at denne låten er selvbiografisk. Her forteller Weaver historien om en person som nettopp har mistet faren sin. Men teksten er så full av savn, stolthet, fortvilelse og kjærlighet at jeg tror ikke dette kan være en fiktiv historie. Jeg kan ikke huske å ha blitt så rørt av en sang noen gang, det er noe med den folkelige måten Ben Weaver synger om familie på som bare gir meg tårer i øyekroken. Legg også merke til den vakre steel gitaren: "Some say that he worked harder than the mule that he plowed. Awake from his slumber long before the sun showed it's face through the dark. He built the house you were born in, from the trees he cut from his brother's land, when you stood there beside him, felt like he could fit you in the palm of his hand..."

Ragged Words er det siste vi får høre fra Ben Weaver denne gangen, men med dette tempoet er det nok ikke så lenge til neste gjenhør. Han ser ut til å distansere seg totalt fra populærmusikken, og velger helt og holdent og lage musikk på sin egen måte. Musikken bærer preg av isolasjon og fortvilelse, men det er også mye vakkert i i hans verden. Man skal være forsiktig med å slenge om seg med ord som poet, men jeg legger ikke noe i mellom når det gjelder Ben Weaver. Om noen der ute som fortjener å bli omtalt som en poet så er det denne mannen.

Første gang jeg hørte Stories under Nails trodde jeg ikke den kunne måle seg med hans tidligere plater, men etter et par runder i spilleren fant jeg ut at ikke bare kan den måle seg, den overgår alt Ben Weaver noensinne har gjort. Produksjonen er spennende, og den snodige bruken av perkusjon og trommer gir sangene mer kjøtt på beina. Og det som virker snodig og sært med en gang blir etter hvert tingene du ikke kunne ha forestilt deg platen uten. Ingen har blandet det vakre med det sørgelige og mørke på samme måte siden Will Oldham, og det burde jo si en del! Ben Weaver er uten tvil den sterkeste og mest orginale stemmen i singer/songwriter universet akkurat nå, men ikke la uttrykket "akkurat nå" lure deg. Ben Weaver er kommet for å bli.

Ikke la denne platen gå deg hus forbi, dette er musikk som virkelig fortjener å bli hørt!

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


The Gin & Tonic Youth - New Times

(Kleidermann Records)

The Gin & Tonic Youth veksler mellom låter og eksperimenter – og lykkes hele veien!

Flere:

The Shins - Chutes Too Narrow
The New Pornographers - Twin Cinema