PJ Harvey
The Velvet Underground

Shooting From the Shadows - Dag För Dag (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Hver dag i et univers

Jacob og Sarah Snavely fortsetter å bergta lytterne med bandet sitt, Dag För Dag.

Søskenparet Snavely har en påfallende interessant historie bak seg. Fra først å bli skilt fra hverandre, til å finne tilbake til hverandre igjen i voksen alder, for deretter å bestemme seg for å bosette seg i Stockholm og starte band. Sommeren 2009 kom debuten, den seks spor lange EPen Shooting From the Shadows.

Med Boo er den første langspilleren å finne i butikkhyllene. Det er klart at dette på mange måter er en videreføring av EPen, men førsteinntrykket er allikevel at Boo er mer gjennomtenkt, mer voksen og helhetlig. Fremdeles er det snakk om post-punk, med ekko og klang av Joy Division. Men Boo er roligere enn Shooting From The Shadows, og har definitivt en litt annen nerve.

På papiret kan nok Dag För Dag høres ganske så lite originalt ut: Post-punk, et par akkorder og to vokaler. Men på snedig vis klarer heldigvis duoen å skape et lydbilde som har noe veldig spesielt ved seg; det er noe magisk, noe trygt og noe drømmende ved hver eneste låt på platen. Det handler om Jacobs monotone, messende vokal og basspill. Sarahs mer gjennomtrengende vokal. Klangen i lydbildet og følelsen av å sveve. Alt dette gjør at Dag För Dag har klart å skape noe eget i en liten innsjø av sjangerreferanser, samtidig som de fremviser en betryggende selvtillit og yrkesstolthet.

En skal vel ikke spekulere for mye, men det ligger vel i kortene at søskenparet har funnet ro og er tilfredse med livet i nabolandets hovedstad. Og det kan vi være glade for. Boo er blitt til noe litt småmagisk. Og når bror og søster Snavely i tillegg fremstår som jordnære, stolte, ydmyke og rause på en og samme tid. Vel, da er det en sann fryd å ta del i det lille universet de presenterer med Boo.