Escondida - Jolie Holland (2004)
Escondida - Jolie Holland (2004)
Springtime Can Kill You - Jolie Holland (2006)

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

Aldri av moten

Nye, gamle historier som har blitt, og vil bli, sunget rundt leirbålene og på baktrappene til evig tid.

Jolie Holland var med og dannet gruppa The Be Good Tanyas, men sluttet allerede før utgivelsen av den glitrende debuten deres, "Blue horse". Det er med andre ord ikke merkelig at mange av sangene på hennes egen debutplate kunne glidd rett inn på en de gode Tanyane sine plater.

"Catalpa" er uansett mye mer enn The Be Good Tanyas noen sinne vil bli.

Multi-instrumentalist, låtskriver og sanger av meget høy klasse, er noen av ordene som går igjen når Jolie Holland skal beskrives. Helt fortjent, selvfølgelig. Jolie skriver sanger som tilhører første halvdel av det forrige århundrets Amerika. Røttene stikker likevel enda dypere, både i tid og sted. Jeg føler blues fra de dype sørstatene, bluegrass fra de kalde Appalachiene, elementer fra den lange countrytradisjonen i Texas, ekte kreolsk jazz, folkeviser fra gamle Irland og tekster som låner fra den strenge gospelstrukturen.

Beskrivelsen kunne like gjerne omhandlet Harry Smith sin antologi over amerikansk folkemusikk. Hver eneste sang på "Catalpa" kunne nemlig ha vært hentet fra denne fantastiske samlingen. Utrolig nok er disse sangene grove demoer som kun bandet til Jolie Holland skulle høre. Resultatet er en ren og naken innspilling som totalt mangler selvbevissthet. Dette er så nært man kan komme en artist, på lovlig vis. Det blir umulig å ikke tenke på Bruce Springsteen og hans mesterverk "Nebraska". Andre referanser er Roscoe Holocomb, Gillian Welch, Billie Holiday, Woody Guthrie, Blind Willie McTell, Jeff Buckley, Will Oldham, Jason Molina og storfan Tom Waits.

Blandingen av nytt og gammelt er en selvuttalt strategi.

Jeg vet ikke hva mer jeg kan si om selve låtene på blendende "Catalpa". Jeg kan nevne at mektige "The littlest birds" også finnes på nevnte Be Good Tanyas sitt album, "Blue horse". Versjonen her er selvfølgelig mer nedstrippet, uten elektriske hjelpemidler og flerstemte harmonier. "Wandering Angus" er et dikt av W. B. Yeats, satt til musikk. Både "Demon lover improv" og "Mule on de mount" har tradisjonell tekst, med ny musikk. Jolie sine egne tekster er likevel minst like gode som sine inspirasjonskilder. Se bare mesterlige "I wanna die":

I wanna die, I wanna die down south Louisiana and the gray evenin' sky
I wanna die, I don't care how (I'm getting out) down south Louisiana and the lonesome highway sound.

Stemmen til Jolie Holland er et kapittel for seg selv. Fraseringen er så ukonvensjonell at man lar seg overraske hver gang man tror man kjenner melodien på en av sangene hennes. Hun høres ut som en blanding av en svart bluessangerinne, en sexy jazzsangerinne, en bevandret hobo og en ekte hillbilly. Gammel og ung på samme tid. Det er tiltakende vanskelig å unngå sammenlikningen med den Bob Dylan som inntok New York, vinteren 1960. Større kompliment kan jeg ikke gi en artist.

"Catalpa" er hugd ut av den sterke amerikanske musikkarven. Sangene spinner nye, gamle historier som har blitt, og vil bli, sunget rundt leirbålene og på baktrappene til evig tid. Denne typen musikk går aldri av moten.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 9/10

pstereo logo