The Postal Service
The Notwist
Khonnor

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Super SiN(tendo)

Elverumsduoen er endelig ute med sitt debutalbum. En plate spekket med rivende gode melodier, innpakket i et spennende elektronisk lydbilde.

Duoen som består av kompisene Marius Drogsås Hagen (bassist i Jaqueline) og Tord Øverland Knudsen (bassist i The Wombats) er ute med sitt første studioalbum, hele tretten år etter bandets stiftelse. Begge er oppvokst i de dype østerdalske skoger, nærmere bestemt i byen Elverum. Felles for de to talentfulle guttene er drømmen om å gjøre musikken til levebrød. Derfor flyttet Tord til Liverpool, og Marius til Oslo. De har vært travelt opptatt med ulike bandprosjekter, noe som er årsaken til at SiN flere ganger har blitt satt på vent. Men i 2008 bestemte duoen seg for å vende nebbet hjemover med nye låter i sekken, klare for å spille inn sitt første album. De har tidligere blitt kåret til Ukens Urørt to ganger.

Albumet består av ti spor, med sitt helt særegne sound. Dette er noe som gjør hele lytteopplevelsen både spennende og underholdende på samme tid. Plata er fylt med overraskelser, fantastiske melodilinjer, og et spenstig lydbilde med elektroniske beats. En kombinasjon som til sammen utgjør SiN sitt karakteristiske musikalske uttrykk. Det er akkurat denne originaliteten som gjør låtene så interessante. Festlige rytmer, barnekor, og et mangfold av ulike instrumenter er noen av effektene som krydrer plata.

Likevel synes jeg det elektroniske lydbildet er noe av det morsomste og mest geniale med hele plata. Blind igjen øynene og drøm deg tilbake til det glade 90-tallet, hvor TV-stuen var fylt med uforglemmelige toner fra Nintendoen. Deler av albumet har elementer fra disse legendariske lydene, noe som jeg personlig synes er en herlig detalj.

Når det gjelder låtmaterialet på skiva, er det jevnt over et solid håndverk på hvert eneste spor. Noe som ikke er direkte overraskende, ettersom bandet består av to enormt dyktige og lovende musikere. Likevel kan jeg ikke unngå å trekke fram mesterverk som It's Up To You, The Postman og A Romantic Dinner For Three. Tre perler som seiler fram som de sterkeste låtene på plata.

Det har gått over ett tiår siden Marius og Tord bestemte seg for å danne SiN. Først nå i 2010 er de ute med sitt debutalbum, etter noen tidligere singelutgivelser. Og hva skal man si? Gutta leverer! Og de leverer med stil som står til trampeklapp. Grunnen er relativt enkel. Herlige poplåter innpakket i et Nintendo-aktig og elektronisk lydbilde er med på å skape en egen identitet, en som rett og slett er umulig å ikke kjenne igjen. Duoen har sammen med Elverums barnekor, ukjente instrumenter og gode venner skapt et magisk album.

Det blir spennende å følge bandet videre, og jeg gleder meg allerede til neste utgivelse. Jeg bare håper at det kommer før det har gått tretten nye år.

Uansett, den som venter på noe godt, venter forhåpentligvis ikke forgjeves.