Peter Gabriel
John Frusciante
Type O Negative

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Hviskeroping

Retrofuturistisk antihelt med et knippe moderne klassikere innen norsk undergrunnspop.

Den ble nesten forbigått i total stillhet denne, men det kan vi faktisk ikke tillate under noen omstendigheter. Jon Øvstedal har i flere år syslet som tidvis androgyn undergrunnshelt under navnet This Is Music Inc, og laget noen eksepsjonelt fine og rare ting i løpet av denne tiden - alltid ganske så utilgjengelig for hvermannsen dog. Krasnapolis er dermed sikkert det veldig lite etterlengtede nye albumet, men det har bygget under sine egne skjøre kvaliteter på en slik måte at han omtrent opererer i et helt unikt univers. Et jævla merkelig et sådan. Et jævla fint et.

For å dra en noe absurd parallell, så har Øvstedals This Is Music Inc en god del fellestrekk med John Frusciantes soloeskapader. Jepp, han fra Red Hot Chili Peppers, grøss og gru. Hans tredje album, To Record Only Water For Ten Days, var en lekker oppvisning i hvor sårbar lyd kunne være, men likevel med de mest uimotståelige komposisjonene man hadde hørt på lenge. Dette var riktignok før Frusciante ble fullstendig stormannsgal og slapp seks skiver på ett år et par år senere.

Hvis det er en ting Jon Øvstedal og John Frusciante ikke har til felles, så er det nok dette. Det er kanskje en nevneverdig forskjell på de to sine hovedbeskjeftigelser i samme periode, Årabrot og Red Hot Chili Peppers. Heldigvis.

Nok om det.

Låten Californication. Oops, beklager, California, har eksistert på kassett og sjutommer en stund nå, og har av enkelte blitt kalt den beste låten noensinne. Kanskje noe pompøst utsagn, men det er vanskelig å nekte for at California er en usedvanlig vakker låt. Og det er bare denne hjemmelagede sjargongen som greier det på akkurat denne måten, slik for eksempel Ariel Pink forførte i senk med sine første utgivelser.

Krasnapolis er som en hyllest til alt som er svakt og skjørt, litt angst og paranoia. Uansett en sterk motsetning til Øvstedals andre prosjekter, som de siste årene blant annet inkluderer Årabrot og Lydia Laska. Det er elementer av den samme øs-pøs mentaliteten også her, bare i ekstremt mye mer forsiktige omgivelser. Det blir litt som å rope mens man hvisker, og resultatet er direkte fortreffelig.

Et interessant lydbilde er det også. Det kunne like gjerne vært 1930, og dette hadde vært den ultimate fremtidsvisjonen. Synthene er ingenting annet enn lavbudsjett spesialeffekter som egentlig ikke kan brukes til å lage lyd. Dette ekstremt vindskeive elementet kan i så måte fremstå som et ironisk tilsnitt, men det er en brutal og genuin tilstedeværelse her som utelukker alt slikt. En tilstedeværelse som nesten får meg på gråten på en låt som König Aller Menschen.

Krasnapolis er en svært forvirrende og beskjeden skive, men er fremfor alt en vakker og eventyrlig opplevelse. Det er som om My Bloody Valentine plutselig skulle bestemt seg for å etterligne Nick Drake, og samtidig ønske å høres like storslagen ut som både Kraftwerk og Type O Negative på en gang. Elementene er i tillegg satt sammen på så sjarmerende skrøpelig vis at det kan minne om et korthus. Det har ført til den mest uperfekte og perfekte skiva man kan låne et par ører til, og en plate som gjør at jeg med hånden på hjertet kan si at du aldri kommer til å høre noe lignende.