Univers Zero

Thom's Night Out - Clogs (2002)
Lantern - Clogs (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Lullaby for MacBeth

Clogs lager slumremusikk for å øke omsetningen av sovepiller, det er nemlig vanskelig å sovne av Lullaby For Sue.

Lullaby For Sue opererer innenfor et univers Clogs allerede har utforsket før (Thom's Night Out, 2002). Her er innadvendte, stillferdige og langsomme spor som knapt kan defineres som rock. Stillstanden fryser i stykker genregrensene og dette knappe dusinet vuggeviser er fattige på sang og tydelige melodiske temaer. Padma Newsome skriver de fleste komposisjoene i en åpen form som gir mye rom for improvisasjon. Clogs har således visse fellestrekk med Third Ear Band, Between og Univers Zero, men er mye reddere for å forstyrre naboene enn sistnevnte. Her er det også trekk fra amerikansk minimalisme (Reich og Glass) så vel som fra ukristelig dansemusikk fra middelalderen. Om du legger godviljen til finner du også likhetstrekk med Øst-Europeisk kammermusikk fra det 20. århundre (Rautavaara, Bartok). I forhold til kvartettens forrige utgivelser har musikken utviklet seg i mot det mystiske, impresjonistiske og noen ganger ugjennomtrengbare.

Who's Down Now avviker fra standardformelen ved sitt høyere tempo og mer skjematiske og episodiske komposisjonsform. Gentler We og Turtle Soup avviker også ved innslaget av den menneskelige stemme, men virkningen blir mest som om noen kom borti radioen ved et uhell. Lullaby For Sue egner seg naturlig nok best som bakgrunnsmusikk, gjerne på mørke høstkvelder eller i andre depressive stunder. Dette kan være tung kost for de som liker den lettere og mer imøtekommende musikken til Penguin Cafe Orchestra og Kronos Quartet, men den diffuse mystikken som Clogs noen ganger klarer å mane fram har absolutt noe for seg. Kan gjerne spilles før eller etter Motorhead for å vise spennvidden innen såkalte populærmusikk! Joda, jeg liker begge deler!