Voivod

New Rage World Music - Red Harvest (2001)
Sick Transit Gloria Mundi - Red Harvest (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Maximum Brutalicus

Hovedstadens metallarbeidere gjør jobben.

Å kategorisere Red Harvest er vanskelig. Bandets forrige utgivelse, Sick Transit Gloria Mundi (2002), ble av flere beskrevet som en slags hybrid mellom industriell metall og soundtracket til en dyster science fiction-film à la Bladerunner. Bandets oppfølgende kreasjon, Internal Punishment Programs, tar opp trådene etter STGM, men er blitt hakket skarpere og hardere i kantene.

Produksjonen er mye klarere enn tidligere, noe som gjør at lyden både blir tydeligere og mer tilgjengelig. Det låter likevel temmelig hardt gjennom hele den industrimetall-seansen, med innslag av thrashmetall. Låtene på Internal Punishment Programs er langt mer enkeltstående enn på tidligere utgivelser, og flere av dem kommer til å gjøre seg svært godt som livemateriale i tiden framover. Ta for eksempel Anatomy of the Unknown og Mekanizm, begge relativt streit industrimetall, med skrapskitne gitarer og en hinne av elektronisk støy liggende over. Min favoritt er den lange og klagende Symbol of Decay, som leder tankene til et radioaktivt og iskaldt framtidsscenario hvor høye, mørke fabrikkbygninger ligger øde i ørkenen, under et ugjennomtrengelig lag av smog og skitt.

Abstract Morality Junction er en kanskje noe unødvendig helelektronisk låt som aldri får skikkelig grep, og vokalist Ofu Kahn høres på Synthesize My DNA ut som en spesialutviklet drapscyborg med innstillingene satt på "lemlestelse". Internal Punishment Programs er uansett blitt en meget sterk utgivelse, som demonstrerer Red Harvests evne til å skape sterke stemninger og bilder av musikk. De er et av Norges, for ikke å si verdens, beste band innefor en relativt smal sjanger, og kan oppfattes av utenforstående som en svært talentfull slektning til den stadig voksende blackmetalfamilien i Norge.