Akufen
Plaid

Daydreams in Cold Weather - John Tejada (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Variert kvalitets-house

Deilig tech-house med kreativ produksjonsteknikk og svalende innslag av behagelige stemninger.

John Tejada har en fantastisk lang liste med utgivelser på sin samvittighet. Han har i en årrekke produsert blant annet Detroit-influert techno, elektronika og eksperimentell hip hop. Arian Leviste har tidligere medvirket på flere av Tejadas utgivelser, og på Fairfax Sake har de to slått hodene sammen for en helaftens langspiller. Ut fra studioet denne gangen har de skrudd seg fram til et varmt stykke melodiøs microhouse, med varierte virkemidler fra både techno, jazz, hip hop og deephouse.

I jungelen av alle former for elektronisk musikk som Tejada kverner ut, kan man plassere denne platen ytterst i househylla, sammen med microhouse og forsiktige former for techno. Innholdet retter seg mot sexy dansegulv og ørene til tilhengere av digital discofunk. Det er nok av spor som nærmest garanterer vippefot og taktfaste nikk, i tillegg til at produksjonen i seg selv er en fryd for øret. Totalt blottet for organiske lyder og referanser, kunne platen lett ha fått et litt for syntetisk preg i lydbildet. Det har den for så vidt også fått, men kreativiteten i rytmene og de velplasserte melodiøse innslagene gjør innholdet fortryllende interessant og engasjerende. Åpningen med Faux Obsolete (som også er funnet verdig en plass på Playhousesamleren Famous When Dead III) er en vakker og delikat introduksjon til Tejada og Levistes lydunivers. Også Modern Scene og Flash Ray klarer med lekende letthet å kombinere vakre melodier og svalende stemninger med tett rytmikk og dype bassganger. Modern Scene kunne like gjerne vært et av høydepunktene fra Tejadas forrige album, Daydreams in Cold Weather. Tejada og Leviste beveger seg også tett opp mot Akufens cut'n'paste microhouse, der utallige mikroskopiske lydsnutter klippes opp og settes sammen i et rytmisk mønster. Det aller mest vellykkede sporet i så måte, Syntax Free, bringer stor technofunk ut av nesten ingenting.

Den tvilsomme tittelen til tross, Fairfax Sake er en ren og delikat produksjon med avkjølende tech-house av den vennlige sorten. Hyggelige stemninger, innbydende melodier og behagelige lyder. Ved noen anledninger skrus volumet, tempoet og stemningen opp noen hakk, også dette med heldig utfall. Like mye for hodet som for føttene.