Pretty Little Lightning Paw

A Silver Mt. Zion

CD-EP (2004) - Constellation / Tuba

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Blame Canada

Mer pretensiøs dronerock fra Canada. Snart nok nå.

Pretty Little Lightning Paw er en barnebokfigur - et fabeldyr som gang på gang redder dagen, Lassie-style. EPen fra GY!BE-gitarist Efrim Menucks sideprosjekt som denne gangen har fått navnet The Silver Mountain Reveries er imidlertid ikke pretty oversatt til "pen", men mer som "pret"(-ensiøs).

Det kan virke som om Menuck er i ferd med å gå litt tom, etter å ha laget noen svært stemningsfylte epos med The Silver Mt. Zion begynte prosjektet på en nedoverbakke etter at vokalseksjonen ble introdusert på This is Our Punk Rock-platen fra i fjor; der vokalpartiene på den platen fremsto som en interessant og forfriskende nyskapning i de monumentale lydbildene er de på denne EPen langt mer anmasende og meningsløse.

Komposisjonene er fortsatt vakre, bygget opp over lekre, stilsikre bass- og piano-linjer, men en ting blir mer og mer tydelig - Menuck kan ikke synge. Det kan ikke det såkalt 4-voice Choir særlig godt heller, det havner nærmere noe som kan beskrives som... gnål. Det er påfallende hvor markert kontrasten er til nettopp den foregående platen, hvor vokalbruken var mer avstemt til sangenes utvikling, med desperate vokaltoner over storslåtte musikalske stemninger.

Pretty Little Lightning Paw er imidlertid i langt større grad preget av stillstand og mer eller mindre underutviklede passasjer, hvor det virker som bandet bare har gått tom for ideer og holder tonen sangen ut. Platens tittelspor er i utgangspunktet en svært vakker melodi, som krydret av pene xylofonmelodier og - faktisk - sekkepipe, kunne reddet et litt skrantende helhetsinntrykk. Men nei. Også her skal man klemme inn vokal som helt kræsjer med resten av lydbildet, og når koret virkelig tar i, glir den nevnte gnålingen over i skrål, og det hele blir faktisk ganske irriterende.

Der A Silver Mt. Zion tidligere sto for et sobrere, mer fokusert sidespor til GY!BE-apokalypsen, fremstår gruppen i dag mer og mer som et sammensurium av ulike ideer som ikke lenger henger sammen. Det er egentlig litt skuffende at musikere som Menuck & co ser ut til å få klippekort på utgivelser av alskens viss-vass hos Constellation bare på grunn av GY!BE-suksessen. Skjerpings.