Hagalaz Runedance
Seigmen
Depeche Mode

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

I tåka

Like mørkt og dystert som det er stemningsskapende, men holder ikke ut hele løpet.

Nebelhexë, eller Andrea Meyer Haugen som hun egentlig heter, har lenge vært aktiv i musikkmiljøet både hjemme i Norge og andre steder i Europa. Tidligere har tyskfødte Haugen opptrådt sammen med blant andre Cradle of Filth og Satyricon (som bakgrunnsvokalist), og sluppet en håndfull album under navnet Hagalaz Runedance. Nå har hun gått tilbake til sitt gamle artistnavn, og gitt ut en ny skive med norrøn/folk inspirert musikk. Laguz - Within the Lake er hennes debut som Nebelhexë (tysk for tåkeheks), men kan vel knapt kalles en debut i så måte. Med seg på laget har hun fått Cosmocrator (Windir, Zyklon) og Torbjørn Akkerhaugen.

Laguz - Within the Lake åpner med Totems, som i introen minner veldig om Seigmens In Limbo. Og musikalsk viser det seg at de er en passende referanse flere steder på denne skiva. Vokalmessig er forskjellen betydelig, for hos Nebelhexë er den mer messende, mystisk - og selvfølgelig kvinnelig. Likheten med Seigmen kan også skyldes at de har en felles inspirasjonskilde i Depeche Mode. I Nebelhexë er det nok synth-bruken som tydeligst sender tankene i denne retningen.

Tekstene er klart inspirert av spiritualitet (eller søken etter spiritualitet/noe - et definisjonsspørsmål jeg ikke skal gå nærmere inn på her), norrøne og keltiske myter. Det følger tekstene såvel som også musikken, som går inn i et veldig mørkt og dystert mønster. Det fungerer veldig stemningsskapende og er noe som er gjennomført gjennom hele skiva, men som ikke fullt ut har holdbarhet gjennom ti låter med minimalt med variasjon. Laguz - Within the Lake er riktig så fornøyelig en liten stund, men halvveis ut i skiva blir det litt for mye venting på at noe nytt skal skje. Og det gjør det ikke.