Rhodes Royce (Nigel Hayes Remix)
Neon Carlita (Original Mix)
Rendez-Vous A Minuit

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Absolute Muzak

Så tett og rytmisk homogen at grunnartistenes identitet delvis viskes ut

Samle- og miksplatemarkedet tetner seg ytterligere til for hvert år. Sist jeg sjekket var Absolute Music 37 å finne i butikkhyllene og for et mer kresent publikum kommer de mer spissede utgivelsene som sirkler inn mot en spesifikk sjanger - være seg house, trance eller som på denne utgivelsen; chillout. Enrico Riva er mannen bak en horde av denne typen miksskiver og han har sågar etablert underlabelen Life Enhancing Audio for å pushe disse produktene. For dem som liker den slags er utgivelser som Transatlantik Lounging kjente saker fra samme mann. I denne omgang begrenser han innholdet til "skumringshouse", altså musikk for tidlige kveldstimer som fanger overgangen fra dag til kveld. Eller som Enrico selv uttrykker det på omslaget; "Ares plage drinks, a relaxed dinner, pre-club preparation to loosen up the muscles and invoke a sense of anticipation." Enrico fortsetter sin lille avhandling om kveldens mystikk og overgangsritualene dette innebærer for unge dansløver, men la oss heller konse på musikken.

Passende nok begynner vi kveldens forberedelser med Rivera Rotations On The Beach 6 pm, og legger den avsluttende make-upen til Rendez-Vous A Minuit (eller møte ved midnatt for de ikke-frankofile). I mellomtiden har vi vært innom en uhåndgripelig materie av rolig house, som verken griper tak i dansefoten eller legger igjen et vedvarende minne i hjernebarken. Etter utallige gjennomhøringer finner jeg meget få referansepunkter å feste mine vurderinger til. På en måte er det et godt, om enn kjedelig, låtutvalg som Riva har foretatt seg, og vil sikkert virke fristende for dem som ikke har noe behov for å feste seg ved musikken, men heller la den skure og gå i bakgrunnen.

Gjennom de 11 låtene som presenteres er det så å si ingen variasjoner eller temposkifter. De eneste låtene som skiller seg noe fra den store hopen er Dr. Rockits Café De Flores hvor et trekkspill blander seg inn i Matthew Herberts ellers elektroniske lydbilde. Chari Chari utmerker seg også i positiv retning med hans perkusjonsdrevne Life In Flow Motion. Limos leverer en av de få låtene med en hook som gjør at man fester seg litt ekstra til den åtte minutter lange The Night (Goes On). Dessverre blir resten av bidragene liggende i samme rytmeleie og bruker de samme elementene for å bygge opp sine anonyme låter, og som helhet blir dette produktet fullstendig kjønnsløst og uspennende.

Enrico Riva har trukket frem artister som i stor grad er ukjente i mine ører, men etter å ha hørt deres bidrag her, frister det ikke å søke opp de opprinnelige utgivelsene for å få mer av samme dose. Brorpartene av låtene er homogene og så lettglemte at man går lei lenge før låtene er i mål, og slik sett blir dette en meningsløs utgivelse dersom man ønsker seg innhold som griper tak og underholder eller utfordrer. Ganske sikkert er greit kjøp hvis du ikke får nok ufrivillig bakgrunnsstøy andre steder fra.