Soundgarden
Tool

Morgengry - Tömmermenn (2010)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Tømmermenn

Massiv tungrock fra Svelvik. Bør appellere til fans av Tool, Soundgarden og Seigmen.

Svelvik-kvartetten Tömmermenn har syv år med hard jobbing bak seg, før de nå debuterer med denne EPen. Det har gjort gjengen både samspilte og stilsikre. Æren for at produksjonen er upåklagelig bør dessuten rettes til drevne Hugo Alvarstein (Raga Rockers). Bandet spiller tung og melodiøs hardrock, som fans av både Soundgarden, Tool eller tidlig Seigmen sikkert vil sette pris på. Det betyr fokus på både presisjon og kraft, og Tömmermenn har plenty av begge deler.

Likheten med Tønsberg-bandet blir enda tydeligere på grunn av Geir Berntsens dramatiske vokal som fremfører de utmalende norske tekstene. De vipper av og til over i det litt for voldsomme (av typen: "Fra glemselens avgrunn ledes hennes hjerte ut på et stup. I ondskap, hat og apati, forsvinner all kjærlighet for dette livet..."). Teksten på Englebarn bør fremheves på grunn av sitt alvorlig budskap, og den omhandler kristnes mishandling av barn ("...med tunge spark og herrens ord, tukter den et barn. Frådende slår denne djevel ned").

Klart best er bandet på åpningssporet Sorte Menn, som er platens skitneste og tyngste rocker. Her forsvinner de mest pompøse metalelementene til fordel for et mer konant øs, der Berntsen synger som Michael Krohns sinte fetter på en befriende upretensiøs tekst. Hadde bandet holdt seg til denne stilen ville de fått en langt høyere stjerne hos meg. For fans av metal av den følsomme vs. gigantiske typen vil sikkert de seks andre sporene være en større glede.