Turanga - Mats Eilertsen (2004)
Flux - Mats Eilertsen (2006)
Short Stories - Mats Eilertsen (2007)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Finstemt kammerjazz

Mats Eilertsen er en av Norges fineste jazzmusikere, og på sin tredje plate som bandleder når han et foreløpig høydepunkt i sin karriere.

Mats Eilertsen må være en av Norges travleste jazzmusikere, ved siden av Paal Nilsen-Love. Til forskjell fra andre norske jazzmusikere som driver på i både elektriske og akustiske konstellasjoner, har Eilertsen i de senere åra valgt å jobbe med først og fremst akustiske uttrykk. Dette fokuset har ført til at han har utviklet en rund og varm tone som han på musikalsk vis kombinerer med en velutviklet teknikk. Sammenlagt fører disse elementene til at Mats Eilertsen i mine ører er en av Norges, og Nordens, aller fremste kontrabassister.

Det nye på Radio Yonder er at Eilertsen nå også presenterer seg som en solid og spennende låtskriver. De foregående albumutgivelsene fra ham har, i varierende grad, vært preget av ensembleimprovisasjon. På Turanga, Flux og Short Stories har Eilertsens komposisjoner vært nokså skissepregede, noe som har ført til at medspillerne har fått ha stor innflytelse på sluttresultatet. Dette gjelder spesielt Turanga og Flux som låter litt ufokuserte og løse, selv om de ikke er dårlige av den grunn. De er bare litt vanskelige å komme innpå, og de krever mye av lytteren. På Radio Yonder har bandleder Eilertsen gått bort fra den løse og improvisasjons-styrte tilnærmingen, og strammet inn på musikernes tøyler. Musikken er fortsatt relativt løs i kantene, men det musikalske uttrykket er blitt mer konsentrert. Melodiene, improvisasjonen og strukturen står i tydeligere forhold til hverandre, og forandringen er positiv. Låtene er tydeligere, og enklere å følge. Radio Yonder har rett og slett blitt Eilertsens mest tilgjengelige plate så langt.

I tillegg til forandringene på komposisjonssiden har faktisk bandleder Eilertsen skiftet ut hele mannskapet siden sist. De to mest gledelige tilleggene i bandet er nordmennene Tore Brunborg og ikke minst Thomas Dahl. Det har vært en lang stillhet fra gitaristen som er mest kjent fra Krøyt, og det er derfor desto mer gledelig at han deltar på Radio Yonder. Det er enda mer gledelig at han låter inspirert og oppfinnsom! Med kreativ gitarbruk og inspirerte soloer løfter Dahl Radio Yonder flere hakk i mine ører. Han tilfører også det ellers helt akustiske lydbildet subtil elektronikk gjennom sin gitar og sine pedaler. Ved hjelp av realtime-samplinger, ekko og andre effekter tilfører også Dahl musikken et ekstra dynamisk gir.

På den mer kuriøse siden kan jeg nevne at plata inneholder et cover av A-ha; Hunting High and Low. Lydbildet og soundet på plata er veldig gjennomført, så jeg oppdaget ikke at låta faktisk var ei coverlåt før fjerde eller femte gjennomhøring. Den passer på et mystisk vis perfekt inn i det melodiske universet som Eilertsen og kvartetten hans bygger opp. Jeg vil ikke fremheve enkeltmelodier på denne utgivelsen, men snarer anbefale plata på det varmeste. Det er ei skive som står seg godt på å spilles fra begynnelse til slutt, og som tåler å spilles om og om igjen.