[capsule review in English available]

Minor Majority
Muzzlewhite
Cinnamoon

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Oleana, Stavanger

Nok en vellykket utgivelse fra Stavangers CCAP, dog ikke like sterk som reverend Dybdahl.

Reverend Doctor William Grace høres ut på navnet som de er fra sørstatene et sted, og musikken er såvisst plantet solid i amerikansk tradisjonell country/rock. Musikerne er derimot norske, bortsett fra en islandsk trommis i Gunnar Birkir Gunnarson. Dette er deres debut-EP, utgitt av Stavanger-selskapet Checkpoint Charlie. Jeg tviler på om de folka der nede har hatt særlig med hvile i år, med lovpriste utgivelser fra Helldorado, Lano Places og ikke minst Thomas Dybdahl bak seg. Siste skudd på stammen er altså denne kvintetten, og selv om de på langt nær er et ferdigutviklet band ennå, lover Love & Marriage EP godt for fremtiden. Med en spilletid på over 20 minutter og syv låter gir de oss også god valuta for kronene, og da blir man selvfølgelig mildt stemt med en gang.

Med sin blanding av søvnige barviser og americansk honkyrock er de i godt selskap med sterke artister i både inn- og utland, og det er ikke rent få band bare i lille Norge som holder seg til denne noe alvorlige og mørke stilen. Jeg synes RDWG kommer greit unna med det, hvis eneste formål høres ut til å være å skrive gode låter og ha det gøy underveis. Med et blått preg på noen av låtene, bruk av blåsere og delikat vokalhjelp (Linn Carin Dirdal løfter balladen What Is Love All About) har de skapt en vennlig EP, som mangler en signaturlåt eller to for å være med helt i toppen. Det swinger mest av When You're Gone og Mary Lou, og det er disse to uptempo visene som sitter best igjen etter noen lytterunder. Vokalist Roald Hellum Madland har en solid, men noe flat og trett stemme, og han mangler et eller annet særegent som kunne bidratt til å løfte sørvestlendingene det lille ekstra. Madland bidrar derfor til å underbygge den stødige og forsiktige spillestilen til resten av bandet, meget kompetente musikere høres det ut til, og det er å håpe at vil slippe seg litt mer løs ved en senere anledning.

Til å være en debut-EP er Love & Marriage likevel mer enn godkjent, proff og gjennomført på alle plan, uten direkte svake spor eller irriterende produksjon egner den seg godt som pirrer til fortsettelsen. CCAP kan vel snart unne seg et vel fortjent julebord nå, de har sannelig vært med på å berike det norske plateåret 2002.