Langsomt Mot Nord
CC Cowboys
Young Neils

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Velsmurt motor

Trioen har funnet sammen igjen og oppsummerer gamle dager. I tillegg viser nye toner at motoren er mer velsmurt enn noensinne.

1987: Endelig skulle Jørn Christensen, verdens - eller i hvert fall Norges - kuleste og beste gitarist bli frontfigur. Årene tidligere hadde han stått ved siden av Andrej Nebb, Helge Gaarder og Anne Grete Preus, alle sterke personligheter i norsk rock. Selv i Langsomt Mot Nord der han var involvert i var det en annen sjef. I denne perioden var Christensen vår Jimmy Page eller Johnny Marr.

Slagplanen og framtiden ble utformet i momentet, og etter at Anne Grete Preus la Can Can på hylla i 1987. Christensen hadde hoppet av et par år tidligere og tok med seg vennene Per Vestaby og Øyvind Hansen, begge fra Can Can. Vestaby var en kjent herre innen norsk rock med fortid i Veslefrikk og Bazar. Hansen derimot gjorde seg først virkelig bemerket i Can Can. En trio av dette formatet, historikk – og et så kult bandnavn, ga selvsagt skyhøye forventninger. I en tid da norsk rock blomstret fikk trioen stor oppmerksomhet gjennom musikktidskriftene Beat og Puls. Første utgivelse var klar året etter i form av den flotte singelen Runaway, en plystrende fengende glarockelåt utgitt på svenske Mistlur. Det er noen år siden nå!

Det var knyttet stor spenning til albumet som skulle komme, og mange så fram til et langt velkomment liv med trioen. Nebb var langt unna rockeformatet, Gaarder hadde lagt karrieren på hylla og Preus beveget seg mot popkulturelle landskapet sammen med Bjørneboe. Arven etter De Press, Circus Modern og Can Can skulle ivaretas. Herrene tok ansvaret overfor sine gamle venner og var klare for fortsatt å skape god rock.

Selv 25 år etter er jeg glad i Mercury Motors, kanskje enda mer i dag. Kanskje er det alderen og tanken på lykkelige gamle dager som er grunnen. Men etter så lang tid – hva har tiden gjort med bandet? For Mercury Motors blir altfor sjelden nevnt blant de store innen norsk rock. Årsakene er nok mange, men en viktig grunn var tidspunktet. Våre "fire norske store" (Jokke, De Lillos, Raga Rockers, Dum Dum Boys) hadde flere albumutgivelser bak seg da Mercury Motors ble dannet. Unntaket var Dum Dum Boys som albumdebuterte i 1988, men de igjen hadde fortiden med single og EP-utgivelse, og ikke minst mange år som Wannskrækk. Det norske språket hadde gjennom eminente tekstforfattere fått et solid feste blant begeistrede musikkelskere og journalister. Det var norske tekster som gjaldt, CC Cowboys gjorde jo stor suksess et par år senere, mens band som The Colors Turned Red og ikke minst eminente Barbie Bones fikk oppmerksomhet, men har i ettertiden nærmest blitt glemt. Mercury Motors klarte heller ikke å gi ut en vorspiel-klassiker som Splitter Pine, To Fulle Menn m.m. som kunne overleve flere russe- og studentgenerasjoner.

Men uavhengig av "språk-krigen" la oss se på Mercury Motors som nå altså igjen er i rampelyset. Et kvart århundre siden første utgivelse og ca. 15 år etter at de selv kastet inn håndkleet er de ute med en oppsummering. Denne gang i form av en samleplate med totalt 22 spor, der tre er helt nye. Låtene skal vekke minner hos 30+ generasjonen, og de under 30 får en fin mulighet til å reise på oppdagelsesferd. I tillegg legger bandet ut på en liten miniturne. Trioen har ikke vært langt fra hverandre de siste 15 årene. Christensen og Vestaby har jo spilt i sammen de siste ti årene i CC Cowboys og jevnlig med tributebandet The Young Neils, mens Hansen har rett som det er møtt gutta i studio i forbindelse med andre prosjekter.

Samlingen Rewind 1988-2013 henter låter fra alle Mercurys fem album der alle har jevn høy kvalitet. Debutalbumet bidrar med flest spor, hele 6 og overraskende kun 3 låter fra andreskiva, Smash The Moon, bandets mest kjente og solgte album (7.plass på VG-lista). De øvrige representeres med 3 eller 4 spor. Ikke uventet er det nettopp det storslåtte tittelkuttet Smash The Moon som får den velkomne oppgaven å innlede ferden. Lydbildet er svulstig med masse elektriske og akustiske gitarer, et varemerke for trioen. Akkurat sånn passe tøft og polert.

Samlingen viser stor variasjon og danner et riktig bilde av bandet. Noen personlige favoritter er (selvsagt) utelatt; Walk The Way (fra Smash The Moon), Politicians (fra Abs. Garbage), TeeWee (fra Sailors Onshore) og ikke minst Desert Rose (b-siden til debutsingelen Runaway, finnes på cd-utgaven av This Is), uten at det trekker helhetsinntrykket nevneverdig ned. Mange av de store favorittene er her, som John Belushi og Southbound Train med tøffe gitarer og godt driv. Den rolige pianoballaden Birmingham og vakre Humbleberry Wine, den snertne gitarpoppen i Is It You og lekne Sister Radio bør få de fleste i godt humør. Alt er et resultat av et solid godt håndverk. Christensens stemme ble ofte utfylt og delt med kvinnelige stemmer. Her finnes velkjente bidragsytere som Karin Wistrand, Maria Blom, Eva Hillered , Anja Garbarek og Anneli Drecker. Dette skapte et sterkere uttrykk og spenning enn med Christensen alene på vokal. Med bunnsolide Vestaby og Hansen, og med Christensens gitartoner var låter og produksjon gjennomført grundig fra første til siste sekund.

Samlingen er en glitrende introduksjon og gjensyn. De tre nye låtene viser at dagens Mercury Motors er velsmurt med motorolje av beste kvalitet. Tools - som er første nye låten- er tung og drivende, og sklir elegant inn. De to andre holder også bemerkelsesverdig høy standard. For det hører til sjeldenhetene at nye spor på en samlingsplate klarer å matche og/eller overgå de øvrige låtene. Dersom dette er nivået trioen holder i dag er det sterkt ønske eller nærmest krav at de samles i studio igjen. For gitarhelten Jørn Christensen har ennå ikke laget sitt beste album. Kanskje Mercury Motors klassiker er rett rundt hjørnet? Inntil videre kan du kose deg med Rewind.

(Constellation)

I avdelinga postpunk med noko attåt serverer Ought eit særs overtydande tilskot.

TV on the Radio - Dear Science