Sufjan Stevens
The Avalanches

When I Said I Wanted to Be Your Dog - Jens Lekman (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Den svenske gullstrupen

Etter noen år med diverse samarbeid verden over er Lekman endelig ute av studioet igjen, og Skandinavia holder pusten.

Så er han tilbake da, den spinkle svensken med gullskoene. Mannen som en gang seilte ut med amibisjoner om å nå ut på de tusen hav og endte med å erobre den svenske undergrunnsscenen og en platekontrakt hos det veletablerte og anerkjente plateselskapet Secretely Canadian.

I tiden mellom det kritikerroste førstealbumet When I Said I Wanted to Be Your Dog og hans nye album, Night falls Over Kortedala har Lekman lansert en EP med samling av gamle og nye musikalske prosjekter kalt Oh You Are So Silent Jens. Og med det har han på kort tid rukket å vinne prinsessen og halve kongeriket. Forventningene har derfor vært enorme til hans nye album, noe Lekman vet bedre enn noen annen. Dette skulle være albumet som løftet han opp fra musikknerdenes begrensete kapitalmarked og ut til massene. Godt er det derfor å se at all samplingen og perfeksjoneringen på gutterommet har frembrakt noen aldeles nydelige musikalske produksjoner samtidig som det er en naturlig oppfølger i hans visetekst-landskap.

Uansett hvor mye Jens Lekman måtte hate sitt hjemsted Kortedala er det allikevel urkilden til hans suksess. Både her og på den forrige langspilleren er hans nærkontakt og utbrytertrang tilstedet veldig tydelig. Og selv om Lekman denne gang velger narrativ vinkling av mer internasjonal kaliber i flere av tekstene, spøker alltid Kortedala i bakgrunnen. Intet menneske kan unnslippe sin opprinnelse. Sverige er da også stedet han har hentet inspirasjonen til å personifisere seg som en moderne visepop konge.

Han lener seg nemlig elegant og kamuflert tilbake på gamle visesang helter som Ulf Lundell og Cornelis Vreeswijk i sin konstruksjon av tekster, mens han henter internasjonal inspirasjon i sitt lydbilde. Magnetic Fields' Stephen Merrit spøker i kulissene, og det gjør også Morrisey i crooner-vokalen. Selv vil Lekman helst utnevne The Avalanches som sin inspirasjon og læremester av produksjonsteknikken.

På Night Falls Over Kortedala har Lekman opplagt brukt ekstremt mye tid og energi for å finne de rette samplesene og få de til å passe oppå hverandre. For han, som så mange andre er soverommet det nye innspillingsstudioet, og bruk av lydsnutter det nye bandet. Her finnes alt fra soulfulle motown samples på Kanske jag er kâr i dig, til barnetvs Jon Blund på It Was a Strange Time in My Life og totalt sett er produksjonen på Night Falls over Kortedala selve gulroten, mens tekstene ikke innfrir totalt.

På låter hvor Lekman ikler seg rollen som historieforteller; Friday Night at the Drive in Bingo, Shirin og A Postcard to Nina er han i en egen skandinavisk klasse. Kanskje spesielt A Postcard to Nina skaper en perfekt balanse mellom melodrama og humor. Mens på mer tradisjonelle popsvisker, hvor Lekman heller vil leke kvinnesjarmør og fløtepus som; Your Arms Around Me og Into Eternity faller han lett igjennom som hvem som helst.

Men alt i alt er dette et særdeles hyggelig gjensyn med Skandinavias pop-prins. Han er fremdeles i stand til å synge fletta av de fleste, produsere bedre enn mange på internasjonalt nivå og ikke minst fortelle historier som engasjerer og kontekstualiserer lytteren. Det er nostalgisk, det er vakkert. Litt som et eventyr du har hørt mange ganger, men du liker å høre det for det påminner deg om at du er del av noe større enn hva hverdagen ofte er i stand til å vise.