U2
Skids
Simple Minds

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Gitarlyden av 1983

Et av Big Countrys definitive høydepunkt blir dokumentert for ører og øyne.

Med inspirasjon fra det skotske landskapet iblandet postpunk og ikke minst melodiøse låter ble Big Country et av de store bandene på 80-tallet. Deres tre første LP'er (The Crossing, Steeltown og The Seer) solgte alle til gull i Storbritannia. Det skulle komme ytterligere fem album, men gullalderen var definitivt de første årene, der bandet sammen med U2, Simple Minds, The Alarm, Waterboys preget den britiske musikkscenen. Som for mange av de andre fra den tiden falt formkurven, og gjennom 90-tallet bestod nok fansen av en ytterst liten kjerne.

Gjennom hele karrieren - og spesielt etter siste studioalbumet i 1999 - har det kommet bøttevis samlinger, konsertopptakk og rariter. Live at Barrowlands 1983 (The Home Coming) føyer seg godt inn i rekken blant livealbumene. Jeg har klart å telle godt over 20 offisielle konsertopptak, så Big Country på scenen skulle være vel dokumentert.

På Barrowlands i Glasgow var bandet på hjemmebane, og her dokumenteres konserten fra nyttårsaften 1983. Kvartetten med Stuart Adamson i spissen var i mine ører helt på høyden på denne tiden. Et halvt år tidligere hadde debuten The Crossing kommet ut, til gode anmeldelser og ditto salgstall, og sant skal være sant - albumet er en nesten-klassiker. Adamson, som tidligere hadde en fortid i The Skids, hadde nå endelig samlet en gjeng musikere som med sin blanding av new wave og keltisk folkemusikk, hadde skapt sitt eget sound. Lyden var storslagen, og Adamson og Bruce Watsen skapte med sine gitarer og effektbokser lyder som minnet som sekkepiper og fioliner.

Alle låtene fra debutalbumet (LP-utgaven), to spor fra den kommende EP'en Wonderland (finnes for øvrig på dagens CD-utgivelse) og en cover av Smokey Robinsons & the Miracles' The Track of My Tears presenteres, og det er intenst fra første sekund. Singelsporene In a Big Country, Chance, Harvest Home og Fields of Fire er alle storslåtte. Gitarlyden fra Adamson og Watson med sine folkaktige toner er i front, men det sterke samspillet og kompet fra bassist Tony Butler og ikke minst trommis Mark Brzezicki holder det motoren i gang.

Vakrest blir det når The Storm setter i gang, muligens også bandets aller beste låt gjennom tidene. Da den nærmer seg slutten og klokka passerer midnatt stopper bandet å spille. Kvartetten går frem på scenekanten og ønsker alle et godt nytt år. Inn marsjerer en gjeng skotske folkemusikere med sekkepiper. Et nytt år er velkomment og noen minutter senere marsjerer folkemusikerne ut igjen og Big Country fortsetter festen med Porrohman.

Avslutningsvis presenteres Auld Lang Syne, denne kjente skotske nasjonalhymnen med alle medlemmene foran én mikrofon og uten instrumenter. Adamson & Co. drar det hele i gang til allsang. Publikum er fornøyd, jeg er fornøyd - for dette er en magisk opplevelse, og nå står jeg plutselig i året 1984. Jeg skulle bare så gjerne ha vært der selv også.

Live at Barrowlands er et godt dokument, bandet var på sitt beste, suksessen var på topp og publikum elsket bandet, medlemmene og låtene - hva kunne vært bedre? Konsertopptaket er likevel langt fra noe pliktkjøp. Debuten The Crossing er den beste investeringen. Men for å komplementere denne er livealbumet en god opplevelse. Dessuten får du en DVD med på kjøpet, slik at du selv kan nyte det med øynene. Det var trøkk, stemning og en stor fest - og et godt minne for alle som var der som nå også er tilgjengelig for oss alle.