Herbie Hancock
Curtis Mayfield

Producer 05 - LTJ Bukem (2002)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Just cruisin'

LTJ Bukem er tilbake med ny utgave av Earth-serien i kjent tilbakelent stil. Litt for tilbakelent, kanskje.

LTJ Bukem er mannen bak en lang rekke miksskiver med atmosfærisk drum'n'bass som utgangspunkt. Med sitt eget selskap, Good Looking Records, i ryggen har han bygd opp sitt imperium med en håndfull artister som produserer variert drum'n'bass i gata til sjefen sjøl og Roni Size. Så eneveldig har kretsen hans blitt at når LTJ Bukem nå gir ut den sjette skiva i Earth-serien, kan han nesten utelukkende plukke artister fra egen stall uten at kvaliteten på produktet blir verken ensidig eller ensformig.

Earth 06 starter forsiktig med japaneren Makoto som fortsetter å gå sin helt Ryuichi Sakamoto etter i sømmene. På Makotos Introduction er lydbildet minst like stort som det til Sakamoto på lydsporet til The Last Emperor. LTJ Bukem mikser med stødig hånd og de ambiente tonene til Makoto får besøk av flere rytmer gjennom Marcel på Solitudo 3 og Phluffs lekre Trailin' hvor storband møter science-fiction. Innledningen er et kompositorisk mesterstykke av Bukem hvor låtene glir naturlig over i hverandre, og evner å forsterke inntrykket av en selvsagt sammenheng innledningsvis.

Det er ved inntreden av vokal i lydbildet at den innledende illusjonen brytes. Substance og Mark Holmes leverer en låt i skjæringspunktet mellom breakbeat og soul, og gjør en grei innsats på Stranded. Den innledende atmosfæriske stemningen er brutt og Bukem ser ingen grunn til å se seg tilbake, men fortsetter med ungareren Marcel. Med et så veletablert navn som Bukem i sitt system har Good Looking Records tiltrukket seg talenter fra store deler av verden og kan håndplukke nye artister. Marcel trekker sitt rytmedrevne uttrykk i en retning som fusjonerer sigøynermusikk og amerikansk r'n'b på Jealous.

ESP & Substance introduserer hip hop-rytmer og en sterk vokalprestasjon på Run The Gauntlet, og Bukem viser nok en gang i hvilke ulike retninger man kan ta drum'n'bass-uttrykket. Som en av de mest profilerte stjernene i det båssatte drum'n'bass-miljøet er det forfriskende å se at Bukem introduserer større grad av variasjon til et musikalsk uttrykk som man fort kan oppleve som ensformig. Flørten med jazz og soul fortsetter på Get It On fra Mono Deluxe med blåsere og tangenter som legger referansene i retning av Herbie Hancock og Curtis Mayfield.

Sian introduserer rytmer som gir assosiasjoner til sitt hjemland Spania på Contraband. Vi er på ny over i et mer atmosfærisk uttrykk og selv om rytmen får blodet til å pumpe er det intet sydlandstemperament over Sian denne gangen. Tempoet trekkes ned ytterligere på K-Scope før Quintet Plays tar oss med på en 7-minutters rundtur i kjente gatestrøk hvor Roni Size tråkket rundt for fem år siden. Avslutningen tilhører London-gutten Vincent og hans nedtonede uttrykk med klare referanser til klassisk jazz à la Blue Note.

Earth-skivene har introdusert drum'n'bass til et stort publikum, og har i løpet av seks utgivelser forhåpentligvis presentert nye sider av denne musikkhybriden. På Earth 06 beveger LTJ Bukem seg i kjent farvann og bidrar med lite nytt, men kvaliteten på produktet er like fullt milevis over det meste av oppkonstruerte miksskiver som er i omløp for tida. LTJ Bukem er gudfaren til britisk drum'n'bass og beviser med denne utgivelsen at han fremdeles har fokus på å dyrke frem nye talenter og pushe dem frem i lyset.