A Life Once Lost
Lock and Key
Clair de Lune

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Typisk...

En ikke fullstendig håpløs debut, som blir hakket for pompøs og forutsigbar til at det kan bli særlig interessant.

It's All a Blur er debuten til amerikanske Fire Divine, og man trenger bare å sette skiva i spilleren før man kan gjette seg frem til at dette er et produkt fra den etter hvert så gjenkjennelige labelen Deep Elm. Hvis man er ute etter melodisk og catchy emo, screamo eller poppunk så burde Deep Elm være sted nummer én å rette oppmerksomheten mot - selv om det kanskje har ført til en del hype av band som egentlig ikke har særlig å komme med. Dette er tross alt bare en EP bestående av fire låter, og lovordene har flydd veggimellom allerede.

Rett skal være rett, det er mange som tidligere har gitt ut en EP som har gitt bakoversveis og fulgt opp med knallskiver etter det. Slikt er umulig å forutse, og ut fra It's All a Blur kanskje enda mer usikkert. Det er melodisk. Det er pakket med riff. Men det er rett og slett for kjedelig og forutsigbart. Nå skal jeg ikke gå i samme fella som før og bare si at det er forutsigbart uten å utdype, så her kommer det: Når man hører gjennom en skive for første gang, og forutser hvert eneste riff og alt hva de foretar seg, så blir det raskt kjedelig. Da er det rett og slett på tide at det blir gjort noe for å gjøre det hele mer interessant. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, forutsigbarhet trenger ikke å være negativt, men minstekravet i så fall er at låtene må være på plass for å støtte opp om det.

Vokalist Ian Musgrove har en erketypisk emo-stemme, og det skal jeg ikke holde mot ham. Han kan skrike så mye han vil, men det hjelper bare ikke. It's All a Blur har ikke så mye å komme med uansett, det eneste som fungerer her er låt nummer to, Reputation Outlives Application, som har et passe catchy riff. Åpningslåta Clark and Rightwood kommer seg etter hvert, og er heller ikke så aller verst. Det er når de setter ned tempoet det fungerer dårligere, som på We Ride On Sunbeams.

En passe uinteressant EP er vel ikke det beste utgangspunktet, men hvis de kommer sterkere tilbake neste gang er jeg på plass med et åpent sinn og klar til å gi dem en ny sjanse, jeg. Det ble bare ikke oss denne gangen.