MC5
Andre Williams
The Stooges

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

For svingende!

Soulpunken lever og formerer seg i amerikanske bakgater for så å bringe godstemninger til hele verden.

Dette bandet er som en stor hyllest til punkifisering av svart musikk. I bånn ligger gammel garagerock, rock'n'roll og soul. Dette blir slukt og spydd opp gjennom et hardt rockefilter. Frontfigur Mick Collins var tidligere med i The Gories og har i tillegg samarbeidet med mannsgrisen Andre Williams. Av bandets andre medlemmer vil en del kanskje kjenne igjen Ben Blackwell og Jim Diamond, som begge har hatt fingrene sine borti en masse utgivelser med møkkete rock.

På sitt beste er dette musikk det er vanskelig å sitte stille til. Tittelen Dangerous Magical Noise kan være noe misvisende. Dette er ikke skremmende støyrock, men sjelfull og groovy musikk med røtter i svett soulrock. Selv om bandet har tydelige inspirasjonskilder er det ingen i dagens garagerockjungel som høres ut som The Dirtbombs. Kanskje fordi de låner like mye fra klassisk 60-tallssoul som The Rolling Stones, MC5 og The Stooges. Her går svingende låter langt foran image og kred.

Skiva åpner med den frekke Start the Party, en tittel som virkelig setter stemninga. Enda mer fengende blir det i den etterfølgende Get It While You Can. Ved låt nummer fem, Earthquake Heart, oppfører jeg med som en manisk og bleikfeit mannlig stripper på antidepressiva. Her er det ikke snakk om fri vilje! The Dirtbombs i toppform kommanderer deg til å slippe hemningene og gi deg hen til natta. Skivas absolutte høydepunkt er den sleazy soulrockeren jeg tror heter Stop (mistenker at denne har bytta plass med 21st Century Fox på skiva). En herlig oppbygging gjennom duett med ei ikke navngitt dame, for så å eksplodere i frustrasjon. Dette er deilig og tidløs grooving. Jeg får gåsehud bare jeg tenker på å sette den i spilleren.

Dessverre er ikke skiva like tøff hele veien. Noen middelmådige låter innimellom medfører at den er et stykke fra klassikerstaus. Likevel er det så mye snacks her at Dangerous Magical Noise anbefales sterkt til alle smårufsete rockere. Trenger du noe som verken er sutrete, vanskelig eller arty er dette føde for de storhjertede. Her finner man nemlig frigjort og fordomsfri rock'n'roll med dype og faste røtter. Høydepunktene er en god blanding av godbiter fra svart og hvit populærmusikk de siste 40 åra.