Spencer Bohren
Eric Lindell
Anders Osborne

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Spenstig voksenrock

Voksenrock er vel neppe noen hedersbetegnelse i seg selv, men hvis det er kvalitet i alle ledd, som her, så kan det fungere bra.

Mike Zito er ute med sitt andre album på Eclecto Groove Records, Delta Grooves underselskap for musikk utenfor den tradisjonelle bluessjangeren. Jeg fikk aldri det første hans til anmeldelse, så jeg veit egentlig fint lite om artisten utover at han har vært gjennom kverna med alkohol og narkotika før han re-fokuserte på musikken for noen år siden, og i 2007 møtte plateselskapssjef Randy Chortoff som signerte ham sporenstreks.

Jeg må si jeg har en tendens til å være mildt skeptisk til artistene som gis ut på Eclecto Groove Records. Ikke fordi det dreier seg om artister som ikke spiller tradisjonell blues, men fordi det dreier seg om artister som ikke alltid evner å levere på sine egne premisser. Dette er heldigvis ikke tilfellet med Mike Zito. Uten at denne plata på noen måte bowler meg over, så er det ikke tvil om at vi snakker om en ikke bare dyktig artist, men en kar med sjel som vil noe med musikken sin foruten å tjene penger.

Det starter med Zito i festmodus på Dirty Blonde, en fyrig rocker med Zitos sterke, rufsete stemme i sentrum og med hans sprelske harving på gitaren som et godt supplement. Og her er vi inne på hans to sterkeste kort: han synger ganske enkelt meget bra og spiller gitar på en løssluppen og utøylet måte som jeg liker godt. Takk for det.

Nå er det langt mer enn festrock på denne plata. Pearl River er en dyster, rocka sak med mørk tekst om mørke hemmeligheter, lidelse og rasisme. Big Mouth er liken, funky blues, Change My Ways er sumpete, mollstemt bluesrock, Sonny Boy Williamsons Eyesight To The Blind gjøres med spretten New Orleans-groove, One Step at the Time er Steve Earle-aktig folkrock med Anders Osborne på gjestevokal, Shoes Blues og Natural Born Lover er tradisjonelle, røffe Texas-bluesere, The Dead of Night er sigøynerblues, mens All Last Night er en tradisjonell slowblues.

Med andre ord: her får du et særdeles variert utvalg musikk med røtter fra hele USA. Og det som gjør at plata ikke spriker for mye og dermed kneler under sin egen vekt er at Zito som sagt besitter en stemme som takler alle sjangrene. Denne og hans evne til å variere gitarspillet binder plata sammen. I tillegg har han et band som gjør sine saker forbilledlig. Blant annet gjør den gamle Stevie Ray Vaughan-sidekicken Reese Wynans en god figur på keyboards gjennom hele plata, spesielt på de mer tradisjonelle blueslåtene..

Alt i alt er dette en plate du trygt kan spille på fest uten at folk rømmer lokalet fordi du spiller "treig blues". Mike Zito lykkes med å lage en plate som utvider bluesbegrepet på en god og spennende måte. Ikke bare fordi han er en god sanger og gitarist, men ikke minst fordi låtmaterialet er bra, han spiller med sjel og innlevelse og det oser overskudd av denne utgivelsen. I tillegg er lyden fet, så du kan definitivt gjøre det verre enn å prøve en plate fra Zito.

Simon Joyner - Out Into the Snow

(Team Love)

Ein løyndom verdt å avsløre: Simon Joyner er ein av dei aller beste songtekstforfattarane på denne sida av Blood on the Tracks.