Ole Ivars
Jenny Jenssen

Her vil jeg bo - Anne Nørdsti (2006)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Låvefest

Norges ubestridte country- og danseband-dronning inviterer til låvefest på sitt første livealbum.

Anne Nørdsti har gitt ut tre suksessrike album på like mange år, og hun har blitt landets kanskje hyppigst turnerende artist. Dama jobber hardt for det hun tror på, og har blitt belønnet med den ene gullplata etter den andre, og med Livli' På Låven har hun også fått en velfortjent plassering på VG-lista. Med seg på laget har hun et knippe ringrever fra ymse konstellasjoner med bakgrunn i blant annet bluesrock og danseband.

Snart fire år etter debuten serverer Anne sitt rykende ferske livealbum, spilt inn på en låve i Nittedal en junikveld i 2007. Livli' På Låven består av 15 låter, hvorav seks av dem ikke er tidligere utgitt. Noen vil nok anse det som nokså risikabelt å inkludere såpass mange nye låter på et livealbum, men så lenge fansen får det de vil ha, er det vel lite som er viktigere enn akkurat det. Nå skal det sies at konserten visstnok varte i fire (!) timer, så det skulle vel bare mangle at tilhørerne fikk litt nytt å glede seg over!

Livli' På Låven er som nevnt et livealbum - eller rettere sagt; en låvefest foreviget på CD. Foruten de seks nye låtene er ni av de mest populære låtene fra studioplatene med, for eksempel Bonderomantikk, Harry, Lykke Til, En Time For Sent og Jeg Vil Så Gjerne Reise Hjem. De nye låtene holder også mål i massevis, men åpningskuttet, Dele Natta Med Deg (jeg er ledig, Anne - ring meg!) og Jeg Er Nede er de som i størst grad skiller seg ut.

Jeg må i all ærlighet innrømme at plata ikke helt klarte å innfri de forventningene jeg hadde i forkant. Svak lyd legger en demper på opplevelsen av en konsert som etter sigende var en begivenhet av de sjeldne. Stein Tore Sønstelis keyboard-soli er av og til vanskelige å høre, og jeg savner også litt mer enn bare applaus mellom låtene. Nørdsti er en flott scenepersonlighet, og hun fremfører alle sine sanger med glimt i øyet og et bredt smil som lyser opp salen selv under den mest tårevåte ballade.

Anne Nørdsti har nå gitt ut tre studioalbum hvor hun har vist mer enn godt nok at hun er i besittelse av en svært fornøyelig sangstemme, men dessverre synes jeg ikke Livli' På Låven helt klarer å vise hvilken flott personlighet hun også har på scenen. Litt mer variasjon i fremførelsen av låtene hadde heller ikke vært å forakte, idet hovedandelen av disse høres akkurat ut som studioversjonene.