Mudvayne

Untouchables - Korn (2002)
See You on the Other Side - Korn (2005)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Siste sjanse

Nå er det på tide å grave opp Korn-hettegenseren og luft-sekkepipa di igjen...

Nu metal-gudfedrene i Korn har ikke akkurat overbevist de siste årene. Med debutskiva Korn i 1994 og oppfølgeren Life Is Peachy i 1996, oppfant de nærmest genren som senere skulle utvikle seg til å bli det vi i dag kjenner som nu metal. (Den gangen var det noe nytt, hardt og rått, og viktigst av alt; noe foreldrene våre bare syntes var støy. I dag er nu metal, etter mitt skjønn like utvannet som R'n'B.) Men siden Follow The Leader i 1998 har det bare gått nedover. Etter fjorårets Untouchables bestemte jeg meg for ikke å sløse vekk mer penger på dem. Hadde ikke redaktør Adde sørget for at Take A Look In The Mirror dumpet ned i postkassa mi, så hadde jeg nok aldri verken kjøpt eller hørt på den.

De sparker i gang med Right Now, som kanskje er den mest klisjéfylte låta på hele skiva. Den begynner selvfølgelig med kun hovedgitarriffet i høyre kanal, før det hele braker løs. Hørt det før? De pleier å ha et par slike på hver skive. Når oppbyggingspartiet kommer, med vokalist Davis' repetisjon av frasen "Shut up, shut up, shut up I'll fuck you up", før det eksploderer i aggresjon à la 1996, er klisjeen fullendt. Men i motsetning til Korns tidligere forsøk på å finne tilbake til det gamle, høres dette faktisk bra ut. Likevel, jeg tør ikke slappe av enda. Jeg venter spent på resten av skiva, og forventer å riste oppgitt på hodet, mens jeg mumler noe om at de burde ha lagt opp for lenge siden.

Neste låt, og ny potensiell spiker i Korn-kista, er Break Some Off. Og det er først nå jeg begynner å slappe litt av. Det vil si, slappe av klarer jeg ikke - refrenget røsker tak i meg, og slenger meg i veggen. Korn er tilbake i gamle trakter, og det funker! Det har det ikke gjort på flere år.

Den gode "Korn er tilbake-følelsen" holder seg et stykke ut i plata, men så...

Plata nærmest dør med rapperen Nas' vokalbidrag Play Me, en tvers igjennom kjedelig og umotivert låt. Når Jonathan Davis plutselig kommer drassende med et klassisk Korn-oppbyggingsparti, virker det bare malplassert, enda mer umotivert og desto dårligere. Play Me, Alive og I'm Done holder rett og slett ikke mål, og ødelegger for de etterfølgende låtene. Let's Do This Now fanges mellom disse låtene, blir dratt med ned i gjørma, men klarer så vidt å holdet hodet over.

Da innspillingen av Take A Look In The Mirror nærmet seg slutten, ba plateselskap-pampene om en singel. Dette resulterte i låta Y'all Want A Single, med refrenget "Y'all want a single, say fuck that, fuck that, fuck that". Litt morsomt at dette etterhvert ble en singel. Låta er helt grei, verken mer eller mindre.

Det virker som om Korn gikk tom for låtmateriale halvveis i prosessen, men at de var såpass fornøyd med de låtene de allerede hadde laget at de måtte skynde seg å skrive nok til et helt album. Mange av låtene har større potensial enn de får utløp for her, og jeg venter fortsatt spent på om Korn kommer seg noen vei. Med Take A Look In The Mirror har de i allefall tatt et stort steg i riktig retning.
Siste sjanse.