The Byrds
The Someloves

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Kattunge med klør

Plata bringer fram følelsen av jul, sommer, vår, bilturer, grillfester, dansende kvelder og enda mer jul - alt på én gang.

Noen skiver er bare utrolig deilige å lytte til.

Alt er fantastisk, flinkt og fint. Jeg kan ikke høre én eneste antydning til støy av noe slag. Alt er utrolig glatt og mykt. Det er nesten som å ligge og kose med en liten kattunge. The Orange Humble Band er nesten som den lille kattungen, bortsett fra at den ikke bare ligger og koser, den hopper litt rundt og klorer, biter og leker med deg, sånn at det aldri blir kjedelig.

Én av grunnene til at alt er så fint og flinkt er vel at dette er en av disse såkalte supergruppene. På "Humblin' (across America)" gikk Mitch Easter, Darryl Mather (The Lime Spiders) og Anthony Bautovich (The Lonely Hearts) sammen og skrev ei bunke veldig fine låter som de fikk særs flinke Ken Stringfellow (The Posies) til å synge på og noen andre flinke venner, for eksempel Spooner Oldham og Jody Stephens, til å spille det som krevdes av instrumenter.

I 1999 gikk de inn i legendariske Ardent studios i Memphis, der Mitch Easter stilte seg på baksida av mixepulten og trykket "record". Resultatet er eksepsjonelt fengende, klassisk gitarpop med føttene godt plantet i sørstatssoul og country. Med låttitler som "Annie run, run, run", "'The ballad of gospel Sam", "Vinyard blues", "Freewheelin'" og "Skyway believin'" kan det ikke gå galt!

Plata bringer fram følelsen av jul, sommer, vår, bilturer, grillfester, dansende kvelder og enda mer jul - alt på én gang. Jeg skjønner det ikke helt. Men den gjør det. Jeg sitter her nå og føler skikkelig julestemning, samtidig som jeg har lyst til å løpe rundt barbeint i gresset. Jeg blir nesten forvirra, jeg. Det er som å spise litt for mye godteri på én gang, og det er det som er det eneste problemet med plata. Vi får litt for mye på én gang.

15 låter er det på den originale Half A Cow-versjonen, 18 låter på min japanske versjon. Tall som det pleier å provosere meg. Men når Stringfellow begynner å synge ting som "listen up and prepare to repent, come together and rejoice now" og "knew a verse from Matthew 1, back when I was a son of a gun", er det umulig å være sint. Da ser jeg for meg at jeg er en religiøs country-spillende cowboy, med byens tøffeste boots, på vei inn i baren for å drikke masse whiskey og prise herren - og selvfølgelig havne i et barslagsmål som gjør at jeg blir kasta i et lite støvete fengsel som jeg kan synge og spille fra hele natta.

Fantastiske greier.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 8/10