[capsule review in English available]

Gitarkameratene

President - Jan Eggum (2002)
30/30 - Jan Eggum (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Gammelt og godt fra Jan Eggum

Med denne samleplaten bekrefter Jan Eggum sin posisjon innen norsk visetradisjon.

Dette er Jan Eggum sitt femtende album inkludert fire samlealbum. Siden forrige samler Mang Slags Kjærlighet (1994) har han gitt to plater. Av 16 låter på Ekte Eggum er kun tre hentet fra disse to utgivelsene. Så hvorfor kommer denne platen nå? Grunnen er selvfølgelig fjernsynsserien "Absolutt Norsk", som i disse dager går på NRK1 på lørdagskveldene. Eggum er gjest i hvert program, og får promotert musikken sin og denne utgivelsen.

Utvalget på plata er hentet fra samtlige av Eggums plater fra den første, Jan Eggum (1975), til den siste, Deilig (1999). Fem av låtene er nyinnspilt i mai 2001. Dermed må fansen kjøpe denne også. Eggum har en katalog på godt over 100 låter, og å velge blant disse er selvfølgelig vanskelig. Et er imidlertid komplett uforståelig - at "Alarmen Går" har funnet veien til dette samlealbumet. Låta er hentet fra Eggums svakeste album ved samme navn fra 1981. Dette er en antidop-låt på linje med filmen "Christiane F". Heldigvis har man et noe mer nyansert syn på narkoproblematikken i dag. I tillegg er låta kollossalt overprodusert slik at budskapet får desto større preg av kampsang og propaganda.

Produksjonen har ofte vært et problem hos Eggum. Ofte har sanger med fine melodier fått en produksjon som er overlesset av kor og strykere som søler det hele til. På de fem nyinnspilte låtene har man stort sett unngått dette. Unntaket er dessverre Heksedans fra 1977. Årets versjon har et påtatt laidback lydbilde, utførelsen er daff og uinspirert. Jeg har forståelse for fornyelse og omarbeidelse av tidligere arbeider, men denne innspillingen reduserer låta til en kjedelig poplåt, der Sting spøker i bakgrunnen, og har lite med den beske, besettende og trolske originalen. For undertegnede er også nyinnspillingene av En Natt Forbi, Mor Jeg Vil Tilbake, De Skulle Begrave En Konge Stor og Lillebror Per heller ikke spesielt nødvendige. Disse låtene har imidlertid beholdt noe mer av originalenes ungdommelige friskhet og engasjement.

Innvendingene til tross, det hersker ingen tvil om at Jan Eggum har skapt noen av de fineste visene i Norge de siste 25 årene. At han også kan lage gode pop-melodier beviser han i låtene På'an Igjen og Tre e En For Mye, som begge er sjarmerende norske pop-låter. Eggum bekrefter også at han er en skald av rang innen moderne norsk musikk. Man kan være uenig i eller mislike innholdet, men ordvalget, de spesielle formuleringene og oppbyggingen av en sangtekst går utenpå de fleste innen norsk rock- og visetradisjon. Hør bare på Ta Meg Med. Her skaper han artige bilder, som i en film, og samtidig setter han ord på den flørten/avstandsforelskelsen som man kan kjenne seg igjen i. Og for en stor del er det her Eggums popularitet ligger. Han klarer å lage tekster som setter ord på og gir innsikt i vanskelige mellommenneskelige relasjoner.

Ekte Eggum er en bra plate å starte med for dem som ikke kjenner musikken hans godt nok, for oss andre føles den mer unødvendig.