The Hives
The Mormones
Circle Takes the Square
City of Caterpillar

Et byks av en EP

Desperado vrenger ut låter som ligger og vaker mellom søskensjangrene hardcore, screamo og pønk.

Steget fra hardcore til pønk er ikke nødvendigvis et steg man må ha stylter for å klare. Desperado har med Low Fidelity Crust Sessions gjort et lite byks over grensen mellom hardcore og pønk, og landet med beina godt plantet på sistnevnte territorium.

I introduksjonen All Hat, No Cattle er vokalen mikset så lavt at den kan være vanskelig å skimte de første sekundene, men når den først åpenbarer seg, kan man ikke unngå å tenke på Tim Casher. Bandets sangfugl, Ryjord, veksler hele tiden mellom å låte som Howlin' Pelle Almquist og nevnte Cursive-vokalist, mens resten av musikken kort fortalt likner et minimalistisk bilde av City of Caterpillar og Circle Takes the Square.

Kanskje litt merkelig er The Hives et band som gjerne dukker opp i tankene når jeg hører på Low Fidelity Crust Sessions, da man skal operere med ganske liberale sjangerdefinisjoner for at The Hives skal kunne kalles pønk, men jeg mener nå enkelte essensielle elementer er til stede. Dog der lydbildet burde ha skarpe kanter, blir The Hives for polert, og der opptredenen skal virke likeglad, feiler The Hives totalt. Pønk skal ha en rufsete produksjon og en merkbar gi-faen-holdning, slik som hos bråkebøttene i Desperado. Gruppene har en del fellestrekk, men som et pønkband (eller som band generelt) ligger Desperado en del dimensjoner over The Hives. Jeg vil si Desperado innehar alt The Hives mangler for at jeg virkelig skulle kunne omfavnet dem, og sett på dem som noe mer enn bare et kult festband. EPen støyer akkurat passe og har et kledelig hint av emorock i seg, og til tross for den lavfideliske røren Low Fidelity Crust Sessions er mikset sammen til, blir det aldri så uklart at melodiene overskygges.

EPens siste spor, Walls Don't Have Colors, gir mistanker om at det ikke er tilfeldigheter at undertegnede som har The Hives i tankene: Ta refrenget i Outsmarted, og spill det inn på en smadret diktafon, spill det så av på en halvdefekt kassettspiller, og vips så har man introduksjonen til Walls Don't Have Colors. Kommentarer som "Og resultatet blir ikke annet enn tøft!", er riktig nok overflødig, men allikevel: Resultatet blir ikke annet enn tøft! Dette minner aller mest om den litt haltende, enspora pønken man finner hos Mormones og likesinnede, men med deres energiske uttrykk og gjenhengende hardcore-ingredienser, klarer bandet å skille seg mer eller mindre ut samtidig som de holder høy kvalitet.

Dette er pønk slik pønk anno 2005 skal låte.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på hissig.no
!hissig logo