Frank Sinatra
Lee Hazlewood
Dusty Springfield

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Pen pop i store doser

Klassisk pop fra dattera til Frank, og en godtepose av en samler.

Dette er en samler for det skandinaviske markedet. Den inneholder låter fra Nancy Sinatras mest aktive periode, årene 1966-1968. Den skiller seg fra The Greatest Hits, som kom for noen år siden, ved at den har et bredere og større låtutvalg, likevel savner jeg et par sanger. Best Of-skiver kan sjelden anmeldes på lik linje med nye utgivelser, da de skal gi en presentasjon til en artist, en epoke eller en musikalsk retning. Gjerne alle tre på en gang. Da jeg allerede er fan av disse sviskene blir dette også tidvis en presentasjon, eller introduksjon om du vil.

Det spesielle med Nancy er ikke stemmen, selv om denne absolutt holder mål. Wishin' And Hopin' var for eksempel definitivt bedre med Dusty Springfield. Ei heller er det utseendet hennes som har gjort meg til fan. Forsøkene på å gjøre henne til et sexsymbol er kun lattervekkende, hun ser jo lettere hjernedød ut på de fleste bilder. Nei, det er noe litt udefinert som gjør henne fantastisk. Kanskje har det med stilen og følelsen i fremføringene. Eller kanskje dreier det seg kun om hennes geni av en musikalsk veileder, Lee Hazlewood.

Hazlewood fungerte som låtskriver, produsent, arrangør og medvokalist for Nancy. Dette var absolutt viktigere for hennes uttrykk enn at hun er datter av Frank. The Very Best Of inneholder hele åtte av hennes duetter med Lee, alle hentet fra klassikeren Nancy & Lee (også utgitt med flere låter som Fairy Tales & Fantasies). Vi får også to duetter til, Things med Dean Martin og Somethin' Stupid med Pappa Frank. Sistnevnte låt er som kjent aktuell igjen i en slappere og unødvendig versjon med Robbie Williams og Nicole Kidman. I tillegg til 13 Hazlewood-melodier finner vi her også låter av Dylan (It Ain't Me Babe), Bobby Darin (Things) og Chip Taylor (Storybook Children). Bond-sangen You Only Live Twice er selvsagt også med.

For de som er ukjent med Nancys produksjon kan den lettest settes i båsen easy listening. Skal man gå litt mer i dybden finner man både country og psykedelia. Dette serves riktignok alltid i et stort pop-lydbilde, og fokus er alltid på den gode popmelodi. Tekstene omhandler ofte evigaktuelle temaer som kjærlighetssorg. I disse låtene fremstilles Nancy som den sterke part som faen ikke sitter igjen og sutrer. Et velkjent eksempel på dette er nummer en hiten These Boots Are Made For Walking, et annet er How Does That Grab You Darlin'? Skal jeg trekke fram noen personlige favorittlåter må det bli duettene Lady Bird, Sand og Jackson. Stemmene til Nancy og Lee står godt til hverandre. Dette er dramatiske greier, og bør gjerne nytes med rødvin.

For å like denne plata må man ha stor sans for sekstitallets penere pop. Man trenger kanskje også et snev av god humor for å elske Nancy. Men først og fremst behøver man øre for gode låter i hyggelige arrangementer. Begge deler presenterer Nancy Sinatra, med god hjelp fra Lee Hazlewood.

Få vil se denne samleren som noen nødvendighet i platehylla, men dersom du gir den en sjanse kan den åpne dører for at mye god pop skal fylle ditt hjem. Bruk dette som en start, for så å kanskje utforske Nancy og Lees univers litt etter litt. En god del av både hans og hennes utgivelser har de senere år blitt tilgjengelige på CD.