[capsule review in English available]

Nile
Cannibal Corpse

Come Death - Blood Red Throne (2007)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

På tronen av norsk dødsmetal

Norsk dødsmetalls beste så langt fra Tchort, Død & co.

Dødsmetallkvartetten Blood Red Throne fra Sørlandet beviser med sin fjerde utgivelse at det går an å lage tidløs klassisk og brutal dødsmetall også her i landet. Norge har, som så mange ganger tidligere nevnt, en hel haug med internasjonalt anerkjente blackmetal-band, men i kategorien dødsmetall stiller vi litt svakere enn land som Sverige, Polen og ikke minst USA. Det spilles selvsagt en del dødsmetall i Norge. Man kan nevne Myrkskog og Ved Buens Ende, samt eldre Gehenna, Zyklon og Cadaver.

Blood Red Thrones tilnærming av sjangeren ligner mest på "old-school Florida, U.S.A" - utgaven av dødsmetall; i mine ører den mest klassiske formen for dødsmetall. Band som Cannibal Corpse, Nile og Deicide er den mest umiddelbare referanselyden, med blastbeats, dype doble basstrommer, riffbasert og infernalsk gitartraktering og en helvetes dyp kjellervokal fra mannen bak mikrofonstativet.

Blood Red Throne frontes av en kar ved navn Tchort, som også spiller grisenecro blackmetal i Carpathian Forest, og prog-metal i Green Carnation. Han spilte i tillegg til dette bass på Emperors nå legendariske plate In the Nightside Eclipse. Fire relativt forskjelige band, med andre ord, noe som gjør ham til en av Metalnorges mest allsindige utøvere. I BRT spiller han rytmegitar, mens Død holder sologitaren. Disse to startet bandet i 1998, da de turnerte sammen som innleide gitarister for Satyricon. De fikk med seg Erlend Caspersen på bass, og Mr. Hustler på vokal. Denne besetningen er beholdt, mens trommiser er kommet og gått. På årets utgivelse er det Tchorts bandkollega i Green Carnation, Bernt A. Moen som pisker skinn.

Altered Genesis er en jevnt over god dødsmetallplate. Lydmessig minner det som jeg nevnte innledningsvis om Deicide, men BRT er ikke på langt nær så intenst sataniske og erkeblasfemiske som sine amerikanske sjangerkolleger. Det er tight som faen, ingen tekniske fiksfakserier og med en meget god produksjon som får det hele til å låte tyngre enn et betongflygel. Jeg kunne sagt mye positivt om hver enkelt medlems bidrag på Altered Genesis, men jeg vil begrense meg til å nevne at Mr. Hustler har gjort en fremragende jobb, og er sannsynligvis en av sjangerens beste vokalister (i hvert fall i Norge).

Av låtmaterialet vil jeg trekke fram Arterial Lust og Ripsaw Resentment som personlige favoritter, selv om det øvrige materialet holder minst like høy kvalitet.

Altered Genesis kan forhåpentligvis være starten på rekke av nye, norsk dødsmetallutgivelser og med utgivelser som Altered Genesis kan vi muligens snart se tyske platesjapper merke platecovre med "True Norwegian Death Metal."