A Silver Mt. Zion
Come
Elisabeth Anka Vajagic

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Love & mercy

Beksvart som vinternatten: denne platen stryker over deg med en knoklete, kald hånd, og du vil ikke evne å bevege deg før den toner ut.

Carla Bozulich kom til Montreal en gang i mørketiden sammen med sin medsammensvorne Shahzad Ismaily og en bunke opptak som de hadde foretatt hjemme i Los Angeles i forkant av selve plateinnspillingen. Her er resultatet etter noen netter i Canada.

Mange vil nok kjenne Bozulich fra band som Geraldine Fibbers og Scarnella, hennes hjerteskjærende, rå og følelsesbetonte stemme glemmes ikke så lett. Hun er også den første ikke-regionale artist til å gi ut plate på Montreals Constellation. Det er likevel et klart preg av etikettens trofaste navn her. "Halve" byen bidrar på platen, og vi finner folk som, i kortversjon, kan knyttes til Godspeed, A Silver Mt. Zion, Set Fire to Flames, Black Ox Orkestar, Esmerine og Sackville. Disse plukkes ut ikke bare i kraft av å være blant de mest kjente, men også stilmessig ganske representative for hvordan også Evangelista høres ut.

"I'm screaming out..." skriker Carla Bozulich desperat på tittelkuttet der Diamanda Galas møter Elizabeth Anka Vajagic i et bedehusmøte rundt århundreskiftet, mens rustne strykere maler fanden på veggen og knirkingen i tregulvet de står på for alvor er i ferd med å gi etter. En følelse av angst, undergang og tragedie ligger tykt over denne musikken - allerede på tittelkuttet.

Den spartanske, rustikke tonen i møte med Bozulichs sterke stemme er gjennomgående, også på melodiske hymner som Steal Away og mer abstrakt baserte lydcollager som How to Survive Being Hit By Lightning. Bozulichs vokale spennvidde bør være velkjent, men sjelden har jeg hørt henne så nært og så rå som her. Hun trenger da heller ikke de store orkestrene til å backe seg, stemmen hennes er tjent med å få romslig med plass. På Baby, That's the Creeps følges hun for eksempel bare av et enslig kirkeorgel. En coverversjon er det også her, noe overraskende kanskje; Low sin Pissing (fra The Great Destroyer). Men denne faller naturlig inn med hennes egenkomponerte materiale, vakker, høystemt og med platens mest støyende partier.

Ikke alt er like hårreisende som tittelkuttet, Steal Away eller Pissing. Her er det også noen kortere, mer skisseaktige spor med mer statisk ambiens og skumle folk/blues-samples i nærheten av Silver Mt. Zion/Boxhead Ensemble, som i det minste krever både tid og noe tålmod å bli fortrolig med.

Evangelista har blitt en langsom dødsmesse fra gospelkorets spøkelseshus. Carla Bozulich beskriver selv platen: "Evangelista is a sound that you can open your chest with, pull out what's inside and make it change shapes. (...) You will be cradled and near deafened by love and mercy sounds and the sound of your own pulsing blood which used to drive me mad as a child when I would try to go to sleep..." Eller som Constellation så vakkert sier det: "an exorcism of a record." Du er herved advart.