Avril Lavigne
Lone Justice

37 Days - Beth Hart (2007)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

En Janis for det nye årtusen?

Beth Hart kommer stormende ut av startgropa, og støvet legger seg ikke før hun har levert 15 gnistrende sanger.

Beth Hart er vel ikke blant de mest kjente amerikanske rocke-damene, og selv hadde jeg ikke hørt noe særlig om henne før jeg leste at hun skulle spille på Notodden Blues Festival 2005. Nå er dette definitivt ikke blues, selv om Hart nok har hørt ei bluesskive eller to i sin tid. Hun har hvert fall levd med "da blues", ifølge intervjuer hun har gitt. Hun har nå vært rusfri i over to år, og har fått gitt ut denne skandinaviske versjonen av Leave the Light On.

Det sparker i gang med Lifts You Up, og på sett og vis setter denne første låten linja for resten av plata, på godt og vondt. Det dreier seg om tøff amerikansk rock med iltre gitarer, hvesende orgel og full fest. Hart synger med en karakteristisk, sterk stemme med massevis av kraft. Tidvis savner jeg litt følelse også, men pyttsann. Teksten er av det personlige slaget, noe som også representativt for resten av låtmaterialet. Med linjer som "I'm alive, loud as a golden gun, I killed my pride, so once again I'd see" er det tydelig at Hart er tilbake i dagslys etter en mørk periode i livet.

I tittelsporet blir hun nesten skremmende utleverende og sårbar: "I ain't that bad I'm just messed up, I ain't that sad, but I'm sad enough. I leave the light on," synger hun, som for å forklare og gjøre opp regning for livet så langt. Og det fortsetter i Bottle of Jesus, som er mer en tilstandsrapport fra tiden i rennesteinen. Tøffe saker tematisk altså, og ikke noe for sarte sjeler. Det er det heller ikke musikalsk, for her skjener det av gårde som et godstog, med Hart hylende i front som en illsint konduktør. Sånn sett skulle det ikke være noe i veien for at Hart ble ordentlig stor på amerikansk radio. Låter som Bottle of Jesus og den herlige rockeren Broken and Ugly kunne i hvert fall jeg tenkt meg å høre cruisende nedover E18. Hvis Avril Lavigne er for guttene og jentene på Katta, er dette noe for kidsa på Sogn videregående. Eller noe sånt. Ved nærmere ettertanke er dette kanskje mest for de som fortsatt liker å lytte til Janis Joplin og som vil ha en råere versjon av Alanis Morisette.

Svakheter finns imidlertid også på dette albumet. For det første er ikke låtmaterialet like sterkt hele veien. Midtveis i plata begynner formelen å gjentas, og det blir stadig klarere at det største minuset er mangelen på variasjon og dynamikk. Det er stort sett full gass hele tiden, med Harts harde vibrato i front. Noen ganger kan jeg ikke fri meg fra å tenke på Jim Carreys versjon av Somebody to Love i Cable Guy når Hart virkelig tråkker til med vibratoen, og det er litt synd.

Ved å dyrke frem litt flere nyanser i låtmaterialet og lydbildet, kan Hart virkelig bli spennende. En telefon til produsent George Drakoulias kunne for eksempel være en idé. Men for all del, mange vil nyte dette røffe albumet.