Within Temptation
The 3rd and the Mortal

Guilty - Octavia Sperati (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Underskjønt

Octavia Sperati byr deg på fortryllende og behagelig doom av ypperste kvalitet.

Omkranset av en krystallklar produksjon gjort mulig av Herbrand Larsen og Arve Isdal, leverer Octavia Sperati en bemerkelsesverdig debut som umiddelbart viser hvilket unikt band vi har med å gjøre. Siden slippet av Epen Guilty (2002), har bergensbandet skiftet navn fra Octavia til Octavia Sperati, uvisst hvilken grunn. Bandet består av fem fokuserte kvinner (trommisen Hege er ute av bandet på dette tidspunktet) som på dette albumet har maktet å fange selve essensen i melodiøs doom. Da snakker vi selvfølgelig om musikkens atmosfære. Selv om denne genren ofte preges av belgmørke og en nærmest uendelig følelse av tristesse, er det ikke dermed sagt at dette er en utelukkende mørk og dvelende dyster skive. Nei, snarere tvert imot.

Sårheten og vemodet finner sted i de lavmælte synth-akkordene og de seige melodiøse gitarene som svinger seg mellom trommenes rytmiske dans, men det gode drivet og ikke minst Silje Wergelands høyst dynamiske vokal gjør det svært så behagelig og nettopp lystbetont å høre de 40 minuttene til ende. Siljes modne stemme både livner og lysner opp låtkomposisjonene, og det er en sann glede å høre en slik velbalansert røst innen denne sjangeren, der den typiske kvinnevokalen ofte er operapreget, sped og ikke minst slitsom i det lange løp. Winter Enclosure er spekket med flotte smådetaljer og nesten overjordisk vakre synthtepper som beskjedent gjør jobben sin i bakgrunnen, mens gitarene og Siljes røst har hovedoppgaven med å stadig drive låtene fremover i riktig retning.

Selv om man kan høre tydelige referanser til band som Within Temptation og The Gathering, vil det ikke være riktig å si at Octavia Sperati spiller goth. Selve rock-nerven er mer fremtredende enn hos nevnte band, noe som klart kommer til uttrykk i låter som Soundless og Icebound. Det seige doom-groovet slipper likevel aldri taket, men fremheves av rocken på en naturlig måte.

Etter en drømmende, men lunefull intro, trekker Octavia Sperati like gjerne et av sine beste kort ut av ermet, Lifelines of Depths. Alt stemmer her; Silje får fra første stund vist mye av sitt vokale spekter, den kvernende gitarveggen farges på magisk vis av den innbydende synthen og godpartiene smelter lekkert inn i hverandre. Låtas rolige og lavmælte midtparti, som innlemmes før hovedpartiet igjen tar over, minner om Madder Mortems tendens til å veve myke og hardere partier lunt inn i hverandre. Hunting Eye er sammen med åpningssporet den sterkeste låta på hele albumet. Den er både stemningsmettet, tung og vuggende vakker, og utgjør et godt balansepunkt for skivas midtparti.

På Below Zero finner spennende temposkifter og gode partioverganger sted, og Siljes bruk av stemmen minner en god del om Alanis Morissettes. Men jeg føler at verken Future Is eller de to siste sporene gir meg spesielt mye. Selv om dette teknisk og produksjonsmessig er en særdeles jevn plate, klarer ikke låtmaterialet å holde meg engasjert til siste slutt. Octavia Sperati lyder best når de trøkker for fullt, mens jeg ikke trives fullt så godt i nærværet til de mest smektende balladetonene.

Er du fan av Within Temptation og ønsker å høre et enda mer rocka The Gathering? Eller er du svak for melodiøs doom, men klarer deg uten brutal ekstremvokal? I begge tilfeller vet du nå hvilken skive du bør sjekke ut.