The Spirit Of St Louis - British Sea Power (2002)
Remember Me - British Sea Power (2003)
Open Season - British Sea Power (2005)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Referanseorgie

Brightonguttas første fullengder veksler fra rå indierock og post-punk til nydelige episke perler. En skive full av nerve.

British Sea Power har jevnt og trutt gitt ut fire singler på Rough Trade fram til denne langspillerdebuten. Disse gutta må regne med hype etter å ha imponert store deler av den britiske musikkpresse, som utpeker nye rockestjerner over en lav sko. Men uansett synspunkter på det britiske pressekorpset: Brødreparet Yan og Hamilton, sammen med Noble, Wood og Eamon faller absolutt ikke igjennom på debutskiva The Decline Of British Sea Power. Til det er den for fullpakket av gode referanser og musikkstiler som ligger meg nært. Det blir i det hele tatt en aldri så liten referanseorgie av dette.

Å dra fram enkeltspor her blir drøyt. Alt er gull. Brightongutta innleder skiva med en kort hymne med navnet Men Together Today, før andresporet - energiske Apologies To Insect Life trøkkes i gang av et punkete gitarriff. Her skrikes det om "gymnastic whores down on all fours with septic pores and fucked up bores I would like to give you more molasses". Feedback-overgangen starter enda en låt i det skitne draget, Favours In The Beetrot Fields. Tankene går via indierockere som The Pixies og The Coral til post-punkhelter som Echo & The Bunnymen, Joy Division, Television og Interpol. Sistnevnte tok for øvrig med BSP som support til Oslo nylig. Med liveshow ikledd navyuniform, og med et og annet aerobictrinn har britene vist at de kan lage skøy også på scenen.

På fjerdesporet roer BSP det helt ned med Something Wicked. Dette minner også om David Bowie, Pulp og kanskje litt Radiohead. Tempoet fyres litt opp igjen med heftige Remember Me - skrevet av tidligere medlem Geoff, som dessverre gikk bort i år 2000. Yan hvisker oss gjennom angstfylte Fear Of Drowning. Med skjøre The Lonely, Carrion og Blackout presenterer BSP videre flere vakre refrengbaserte låter. Nærmere 14 minutter lange Lately starter som nok en rolig sorgperle før den halvveis bryter ut i Sonic Youth-galskap. Her males det med psykedeliske tangentriff, skeive gitarer og intens perkusjon i tillegg til en vrengt, desperatskrikende Yan på vokal. Jim O'Rourke-land ohoi for den britiske sjømakt.

The Decline Of British Sea Power avsluttes med nydelige A Wooden Horse - en perle av en indielåt som lar nakkehåret gi livstegn fra seg. Det er nesten så man begynner å lure på om det er samme skive som står i etter Latelys brutaliteter, og med det gjøres man oppmerksom på at BSP også behersker spennende kontraster.

Den norske produsenten Mads Bjerke, som blant annet har jobbet med Spiritualized og Primal Scream, gir skiva en bra atmosfære. Det litt diffuse lydbildet og BSPs evne til å blande alle referansene i sin egen røre gir dem deres egne sound. At Yan har en stemme som er rå både når han skriker og når han hvisker gir musikken den nødvendige nerve - og litt til. BSP er et band å se opp for, og på bakgrunn av sin elegante manøvrering mellom alle referansene fortjener de et stort publikum.