The Who

Kick Out the Jams - MC5 (1969)
High Time - MC5 (1971)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Back to basics

Arven fra Chuck Berry løftes videre av fem svette Detroitmenn og høy gitarføring.

Da MC5 i 1970 skulle følge opp den framtidige klassikeren Kick Out The Jams, valgte de å gå en helt annen vei. De eksperimenelle elementene var byttet ut med store doser tradisjonell amerikansk rock'n'roll. Dette betyr at Back In The USA ved første lytting høres betydelig kjedeligere ut enn debuten. Når man etter noen runder begynner å få fot, merker man at man sitter der med ei bunnsolid rockeskive. Den benytter gamle og enkle rockeknep på samme måte som punken seinere skulle ryste hele den vestlige verden. Man blåste med andre ord liv i den ved å tilføre store doser frekkhet og energi.

John Sinclair og politikken var ute av bildet. Nå var det nedstrippa rock'n'roll for alle penga. Harde og drivende riff tok over der bandet hadde prøvd seg på speisa gitartripping tidligere. Skiva klarte ikke topp 100 på Billboardlista, men står i dag som et godt eksempel på hvordan bandet nok en gang var forut for sin tid. Siden 1970 har enkel ballerock, som dette, vært trendy en håndfull ganger.

Bandet hadde siden sist signa for Atlantic, etter uoverenstemmelse med Elektra. Den da ukjente Jon Landau satt ved spakene. Han skulle seinere slå seg opp og fram som fast samarbeidspartner for en annen erkeamerikansk rocker, Bruce Springsteen. Landau fanga lyden av et sultent band som både hadde låtene og trøkket som kjennetegner klassisk hard rock. Både Tonight og Shakin' Street ble valgt som singler, uten at noen av dem var i nærheten av noen slags salgssuksess.

Skivas åpning og avslutning er hyllester til to av rockens opprinnelige villmenn. Tutti-Frutti (Little Richard) og Back In The USA (Chuck Berry) viser hvordan MC5 både nærmer seg og viderefører rockens grunnleggende og primitive ideer. Bandet har fokusert på å skrive streite, men fengende rockelåter. Jon Landau visste tydeligvis hvordan han kunne hente fram god, basic rock av de fem tidligere frikerne fra bilbyen Detroit.

En personlig favoritt er den drivende Looking At You, som opprinnelig ble innspilt i en mer rufsete utgave to år tidligere, og da sluppet på singel. Her er den kutta ned til beinet og groover samtidig mer enn tidligere. Skivas lengste og roligste spor er soulrockeren Let Me Try. Den varer riktignok kun 4:16, men virker som et epos på ei skive hvor snittet ellers ligger rundt 2:20.

Andre høydepunkter er den svingende tungrockeren Call Me Animal og den etterfølgende boogierockeren American Ruse. Fred "Sonic" Smith får slippe til som vokalist på den poppa Shakin' Street. Skivas mest frika låt er kanskje Human Being Lawnmower, uten at den når Kick Out The Jams-nivå.

Back In The USA er den mest umiddelbare og den minst farlige av bandets tre skiver. De 28 og et halvt minuttene smaker likevel av fengende kvalitetsrock og respekt for fortiden. Samtidig peker den tydelig framover til band som Heartbreakers, Ramones, Hellacopters og Young Heart Attack.

Noen mener Back In The USA har vært en større inspirasjonskilde for rocken enn noen av de andre MC5-albuma. Det tør jeg ikke være helt sikker på, men at den viste vei for mange unge gitarbesatte ungdommer er det liten tvil om. Den virker fortsatt som en simpel, men virkningsfull, rockebombe i særklasse.