Blink-182
Sum 41
Smash Mouth

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Vestkystpunk

Kjedelig tenåringspunk fra Bergen er like ille som kjedelig tenåringspunk fra USA.

Goldenboy fra Bergen vil gjerne være fra California. Musikken tilsier i alle fall det. Amerikansk poppunk light preget av sol, strandliv og lettkledde kropper. I tillegg har de utstyrt seg selv med landets tåpeligste pseudonymer. Hvem kan ta personer som kaller seg pNils og g-moNey seriøst? I studio har de hatt med seg Bjørn Ivar Tysse (ex-Chocolate Overdose), som tidligere har sittet i produsentstolen for Monopot og Bobby Hughes Combination/Experience. De påstår selv at den amerikanske popstjernen Pink er fan. Det høres i og for seg ut som om de prøver å nå noe av det samme tenåringspublikumet også.

Goldenboy er ufarlig punka pop. Amerikanerne spyr ut musikk som dette om dagen. Relativt unge menn med skaterlook og elektriske gitarer. Det blir både for lett og for motstandsløst. Etter tre låter har jeg fått nok for en god stund. Denne type musikk bør fenge umiddelbart og legge igjen en tynn hinne av nynnbart minne på hjernen. Disse gutta mislykkes med både dette og å holde spenningen oppe.

Det er uproblematisk å forstå hva slags band denne gjengen helst vil være. Bare så synd hitpotensialet eller særpreget er såpass lite. Hverken vokalist, låter eller fremføring klarer å heve denne EPen opp fra glemmeboksen nederst i CD-samlinga. Mye må gjøres hvis dersom Goldenboy skal skille seg fra jungelen av nye rockeband her til lands. Å satse på annenrangs MTV-rock er sjelden nok.

The Core - Vision

(Jazzaway)

Øs, pøs, faster, louder. Dette svinger av en annen verden, og denne debuten innfrir forventningene etter en serie voldsomme konserter.