Nirvana
At the Drive-In
Hüsker Dü

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Dansbar og variert indiepunk fra hovedstaden

Don Dons fra WE har tatt en sau under sin kappe.

På tampen av 2003 så Oslobandet med det særegne og dyriske navnet Sheep dagens lys. Etter at to tidligere medlemmer fra det nå oppløste punkrockbandet Dogpile fylte ut rekkene, har Sheep med lysfart spilt seg helt opp til utgivelsen av denne debut-EPen. På bare litt over et år har de allerede rukket å gjøre seg godt bemerket. En rekke vellykkede spillejobber har nærmest fungert som et springbrett for opptredner på Øya, Zoom, Musikkfest i Oslo og en to-ukers turné på den andre siden av Nordsjøen, Storbritannia.

Det er ingen ringere enn Don Dons, et ess i ermet, fra i skrivende stund Norges hotteste rockeband WE, som har vært med på å produsere Loud Secret EP sammen med besetningen i Sheep. Med hovedsaklig amerikansk undergrunnspunk med tilhørende band som Fugazi, Sonic Youth, At The Drive In og ikke minst Nirvana som de viktigste inspirasjonskildene er det ikke overraskende at lydbildet er variert. Denne mixen består av to spiseskjeer postpunk, en teskje med alternativ/indie og er ellers rikelig krydret med bisarre riff, hardtslående taktfaste trommer og semibarske vokaler.

Åpningskuttet Backdoor Beauty gir tilsynelatende lytterne en formening om hva Sheep spiller. Det starter voldsomt bra, men dessverre dabber det av allerede etter det første minuttet. Musikken virker litt infernalsk og hardcoreinspirert, men det er også viet plass for rockriff, kreative rytmeløsninger og temposkifter. Men på tittelsporet er tonen på pipen en annen. De sære riffene lurer fremdeles i bakgrunnen og det er ikke vanskelig å høre at gitarist Andreas Milde har gjort et dykk i sin far, Idol-dommer Tor Mildes enorme platesamling. Det er her vi står midt i et landskap bestående av steinalderriff og gjallende vokaler fra et skikkelig oppløftende refreng. Det er også her vi når høydepunktet på de fire låtene skiva utgjør.

Rude Boy er slettes ikke så tøff som tittelen skulle tilsi. Vokalist Magnus Mostue synger "hesitation gives such a rush" og oppsummerer egentlig hvordan Sheeps framgangsmåte har vært. Alle låtene er spilt in live i Don Dons studio og det har gått hardt utover lyden, som ikke er av ypperste kvalitet. Dette skaper også et uheldig inntrykk av at arbeidet er en smule raskt gjennomført, selv om det garantert ligger mye hardt arbeid bak produksjonen. På den eksprimenterende avslutningen 23 Going On 65 får bandet boltre seg i hva de enn måtte ønske av temposkifter, soloer og akkorder. Resultatet av leken er absolutt ikke så verst.

Fellesnevneren for denne varierte EPen må være de sære gitarriffene som preger og skaper detaljene i Sheeps sound. Rytmene er bestemte og det er nesten slik at man kan danse til indiepunken. De fire låtene er nokså ulike og gir Sheeps lydbilde viktige nyanser, men det lyder dessverre litt ujevnt. Sheep er relativt ferske og trenger tid til å vokse og eksprimentere, slik som de nettopp gjør på denne EPen.

Undergrunnsbandet fra hovedstaden plasserer seg selv i kategorien "unge og lovende band" med deres første utgivelse Loud Secret EP, og undertegnede har tro på at de 15 minuttene Sheep får i rampelyset ikke er denne skivas totale spilletid.