Rally Of Love

The Nature Of 22 Pistepirkko: 1985 - 2002 - 22 Pistepirkko (2002)
(Well You Know) Stuff Is Like We Yeah! - 22 Pistepirkko (2008)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Latter, sang, dans og electronica

22 Pistepirkko vasker ut gjørma fra sumpen med elegant electronica.

Det kan høres døvt ut, men ett av de tyngste kvalitetskriteriene i min vurdering av skiver er at de får meg til å le. Jeg mener ikke nå en spydig, ironisk latter. Jeg snakker om latter av det befriende slaget, latter fremkalt av forfriskende energi, arrangementer og musikalske løsninger som imponerer akterspeilet av meg i sin hverdagslige genialitet. Opp gjennom årene har jeg ledd mye i lag med Iron Maiden, Saint Etienne, Motorpsycho, Beatles... og 22 Pistepirkko.

Jeg hoppa på Pirkko-toget under noe jeg tror var våren 1993 (i følge enkelte i seneste laget) da NRK under U-vignetten i et sjeldent øyeblikk tok sitt musikkpolitiske ansvar og klarte å vise en slags obskur spontanvideo til go'låta Birdy fra albumet Big Lupu. Fremdeles ei skive å anbefale, men mest av alt har jeg ledd til deres indie-klassiker av 1994, Rumble City - ei skive med rikelige mengder partylåter som Wild Billy, At The Everybody's og Gimme Some Water. Av en eller annen grunn har jeg aldri hentet inn Eleven, men jeg fikk i det minste med meg soundtrack-skiva Downhill City - et merkelig brokete verk som i mindre grad stimulerte lattermusklene. Latteren ble avløst av en dypere grad av konsentrasjon og interesse for løsningene rundt omarrangeringene av gamle schlegere, i stor grad foretatt i grunnstemninger fra mørk electronica(!). Et glimrende album, selv om det er vanskelig å le til monsterspor som den 14 minutter lange Fujisan (Beatbox Jam).

Med Rally Of Love er det dog lov å hente fram gapskratten igjen. Åpningssporet Quicksand er noe av det mest hysterisk morsomme jeg har hørt på himla lenge. Denne obskure blandingen av programmert country og blues fremkaller absurde visjoner i skallen. Jeg mener; forestill deg at det er fest på lokalet, bandet som speller opp til dans er 22 Pistepirkko og gulvet fylles opp av stetsons, lisseslips og god amerikansk squaredance. Jess! De bare MÅ lage den videoen - hvis de ikke allerede har gjort det.

Nå har jeg fokusert kanskje overdrevent mye på latter i forbindelse med dette bandet. Like viktig er det selvfølgelig å fremheve at Rally Of Love er spekket med virkelig gode låter. Quicksand er for eksempel først og fremst en knallgod popperle (hør på PKs fantastisk intense vokal) som på mesterlig vis kombinerer Pistepirkkos unike indie-kvaliteter med et ønske om å fornye lydbildet uten at bandets identitet går tapt. Hardnakkede fans av det puritanske slaget vil muligens bli en smule frastøtt av det faktum at Pistepirkko i sterkere grad har vendt bort fra lo-fi-nyansene som preget de tidligere utgivelsene. Rally Of Love er i hvert fall mer metrisk stødig og mer polert i lydbildet. Den representerer også i større grad en dreining bort fra blues-inspirert sumprock til fordel for knakandes flott pop som muligens beveger seg i grenselandet mellom indie-status og kommersielt - for de som måtte ønske å trekke smakskonkluderende skillelinjer her.

Det "moderne" lydbildet forklares langt på vei av bandets oppsøking av Tore Johanssons kjente Tambourine Studio i Malmø - et studio som mot slutten av 90-åra sanket mye oppmerksomhet gjennom artister som Saint Etienne og ikke minst The Cardigans. De som har fulgt med i historietimen har sikkert registrert at dette studioet og dets sjef ikke er synonymt med de mest kontemporære lydbildene, men etter at Bertine Zetlitz svingte innom i 2000 har studioet i hvert fall i større grad tilrettelagt for midi-løsninger og programmering. Disse mulighetene, kombinert med studioets kompetanse på stødige retro-lydbilder, ser i hvert fall ut til å ha inspirert Pistepirkkos elektroniske alibi, storebror Asko, i positiv retning. Sammen med produsent Per Sunding og tekniker Stefan Kvarnström har han boltret seg i programmeringer som i noen tilfeller nydefinerer bandets lydbilde. Tydeligst trer det frem i den nydelige I'm A Moon Around You, der tankene sendes i retning av spinkel electronica à la Kraftwerk, eller endog Jean Michel Jarre. Utover dette legges de elektroniske elementene mer eller mindre diskret bakover i lydbildet. PKs distinkte vokal og gitararbeid forblir hovedfokus, og dermed er bandets identitet sikret kontinuitet i diskografien.

Ingen Pistepirkko-skive er uten ankepunkter. Like sikkert som det finnes en solid bunke låter av det virkelig gode slaget, legges det også ut et lite knippe "kjipinger". For min del dukker de her opp i form av den energiske, men fryktelig masete Freeman og den merkelig påtatte bluespastisjen Metro Blues. Tittelkuttet er vel heller ingen höjdare, men sørger i hvert fall for å tilføre et slør av gitarskrell og rock'n'roll før skiva toner ut. Jeg sitter da likevel tilbake med hele åtte låter som er såpass jevne og gode at jeg legger karakteren på en svak sekser. Dersom ordtaket stemmer, tipper jeg nemlig at Rally Of Love vil forlenge livet mitt med et par riktig gode år.

Høydepunkter: Quicksand (et av bandets absolutt sprekeste låter noensinne), Car Wash (utsøkt melankoli) og selvfølgelig PKs ("obligatoriske") solonummer i den lavmælte Bloodstopper.