Elephant

Sparklehorse
The Cardigans

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Frem for trivselen

En rätt mysig skiva, med inspiration hämtad någonstans mellan stadens höga byggnader och hemmets lugna gårdstun.

La meg innlede med en liten detaljopplevelse: Det første som slår meg i møte med Nina Perssons personlige prosjekt A Camp, er det tredimensjonale lydbildet i sporet Frequent Flyer. Perssons stemme er tørrlagt som Kalahari og mikset nivåmessig høyt over Clayton Doleys åpnende wurlitzer. Bruk gjerne litt tid på å finne det optimale lyttepunktet mellom lydstolpene - det er mulig du vil finne en meget sjarmerende date ett eller annet sted der i skjæringspunktet :-)

Tja, kanskje ikke helt, da. Men let's face it; dette er antageligvis det nærmeste en stakkars nerd vil komme et møte med denne svenske snuppa, og da gjelder det å tyne øyeblikkene. Jepp, jeg er en av disse gjøkene som har latt meg sjarmere av Perssons smilehull og søte cocktailkniks foran det en gang så bedårende popcomboet The Cardigans. Nå begynner det å bli noen dager siden denne kvintetten ga lyd fra seg; etter utgivelsen av Gran Turismo og den påfølgende turneen valgte bandet nemlig å legge ned butikken på ubestemt tid i vente på at "gløden" skal vende tilbake.

Dags att titta lite på "viloprojekten" då, eller hur? Under navnet A Camp ønsker Persson å presentere nye sider ved sitt vokale talent, og dertil å ta et stort steg frem i rampelyset som hovedansvarlig på låtskriversiden - et forsøk på å hente frem et mer medfødt og personlig uttrykk i musikken, i følge artisten selv. Etter å ha hørt resultatet virker Perssons "barnetro" å være tuftet på spesielt to retninger; country og en liten dose mørk rock.

La oss begynne med rocken: Gjennom spor som Walking The Cow, The Oddness Of The Lord og spesielt Hard As Stone høres det ut til at hun prøver å slå seg inn på P.J. Harveys domene, et område hvor Persson strengt tatt har vært tidligere via Cardigans' tyngre utgivelser Gran Turismo og First Band On The Moon. Best fungerer det i The Oddness Of The Lord, der hun nesten tipper over i rollen som goth-prinsesse, men summa summarum er det ikke på denne siden av plata at Persson fremstår som mest genuin i uttrykket.

Da blir det noe ganske annet når hun bedårer med gode låter i grenselandet mellom pop og country: Her trekker hun god hjelp fra en tallrik stall av svenske musikere og et utvalg amrikker som tidligere har danset på låven med blant annet Crooked Fingers, Clem Snide og Mercury Rev. Mest sentral er Sparklehorse-boss Mark Linkous, med sine bidrag på musiker-, produksjons- og låtskriversiden. Sammen med musikerne legger han til rette et meget behagelig teppe av arrangementer som Persson kan ligge ned og utfolde sin nydelige stemme på. Med sine særpregede fraseringer og en ertende, distansert kynisme sparker hun inn saloondørene, og i tyngde regelrett gølver hun de mer lettbente køntrigudinnene Shania Twain, LeAnn Rhimes og Faith Hill - til alt overmål på bortebane!

Nå da tiden er kommet for å oppsummere skal det dog presiseres at A Camp ikke er et helstøpt country-produkt. Perssons uttrykte ambisjon og resultat ligger et lite stykke fra hverandre i og med at vi hovedsakelig kan kategorisere skiva som pop og at hun neppe har landet så langt fra Cardigans som hun tilsynelatende ønsket i utgangspunktet. Da det er nevnt, må vi haste til og understreke at det er blitt ei god popskive, og at Persson tidvis tangerer og overgår sin bandmakker Peter Svensson i låtskriverkunst. Aller tydeligst høres det på måten hun tålmodig bygger plata over solide låter som I Can Buy You, Angel Of Sadness, Song For The Leftovers og Algebra (veeeldig Cardigans), før hun setter inn nådestøtet i den avsluttende og beint fram himmelske country lo-fi-trilogien Rock'n'Roll Ghost, The Bluest Eyes In Texas og Elephant. Dersom Svensson & Co tar et hint tipper jeg at Persson får ørlitte grann mer spillerom på neste langspiller fra The Cardigans. I wish!