The Gunman
Blue Roses
Farmyard Cat

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Paddy rir igjen

Paddy og hans engelske cowboyer slår et slag for livet på hesteryggen.

At det er en banjo som åpner Prefab Sprouts siste album kommer nok som en overraskelse på mange. Prefab Sprout er mest kjent som et utpreget studioband hvis misjon er å gi ut glattpolert pop i moderate mengder. Paddy McAloon og broren Martin utgjør kjernen i bandet, og gir med dette ut deres syvende album siden debuten Swoon i 1984. The Gunman And Other Stories som nærmest er for et konseptalbum å regne, kretser rundt Americana og country-estetikk, med låttitler som Cowboy Dreams og The Gunman.

Paddy McAloon er først og fremst en tradisjonell og mesterlig låtskriver, og hans jakt på den perfekte popsangen krysser uproblematisk genregrensene. Åpningslåta Cowboy Dreams er et godt eksempel på at brødrene McAloon mesterer pophåndverket kombinert med countryinstrumenteringen, som inkluderer banjo, steelgitar og ett og annet yippi-ay-a. Banjoen trakteres av Eric Weissberg, og soloen midtveis er imponerende og forfriskende i dagens popverden.

Legendariske Tony Visconti (David Bowie, T-Rex, Talking Heads, med flere) har stått bak spakene på denne utgivelsen, samt at han spiller en rekke instrumenter på flere spor. Den tunge produksjonen er til tider i veien for den skjøre popmelodien, slik som på The Streets Of Laredo/Not Long For This, mens lyden av åkrer i flammer og sirener på Cornfield Ablaze på sin side tyder på altfor god tid i studio. Til tross for den noe overveldende produksjonen står melodiene frem som så sterke at de bærer albumet og redder det fra middelmådighet.

De enkle og mer stillferdige låtene fungerer definitivt best, og heldigvis er de i overvekt. Love Will Find Someone For You og When You Get To Know Me Better, er standard ballader som fremhever McAloons fremragende evner som popsmed. At sistnevnte har en referanse til Love Me Tender og inneholder strofen "When you get to know me better, you'll learn to love me less", er med på understreke den forunderlige blandingen av pop og westernfilosofi. Låta The Gunman formidler en massiv historie om kjærlighetens uransakelige veier, overøst med pompøs gitarsolo, stemningsgivende piano, og det hele.
Den eneste skikkelig grove feilen på utgivelsen er den avsluttende Farmyard Cat, som nok er tenkt som en oppkvikkende og morsom siste hilsen, men faller sammen som platt gladkøntri. Jeg vil helst ikke huske Paddy McAloon som mannen bak linja "I've got nine lives and I rhyme with mat".